تحویل سفارشات در تاریخ ۲۹ و ۱ انجام نمیشود (‌بجز محصولات تحویل آنی)همچنین پشتیبانی در ایام تعطیل از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

اگر از جمله علاقمندان به دنیای موسیقی باشید، مطمئنا می‌ دانید که اپل موزیک و اسپاتیفای دو عضو اصلی در این عرصه به حساب می‌ آیند. در این مطلب از Account 4 All قصد داریم به مقایسه این دو سرویس پرداخته و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای کاربران ایرانی به حساب می‌ آید. در ادامه با ما همراه باشید.

اپل موزیک یا اسپاتیفای

پیش از این که سرویس‌ های استریم موسیقی فعالیت خود را آغاز کنند، خوانندگان و هنرمندان با موضوع نقض کپی رایت دست و پنجه نرم می‌ کردند و متأسفانه راهی برای اجرای یک قانون سفت و سخت وجود نداشت. پلتفرم هایی مانند آیتونز در ابتدا تا حدودی موفق شدند تا داستان کپی رایت و خرید قانونی موزیک را برای مردم جا بیندازند، اما به مرور و با رشد قارچ گونه وب سایت‌ های دانلود موسیقی، دیگر راهی برای جلوگیری از این معضل وجود نداشت.

پلتفرم اسپاتیفای از سال ۲۰۰۶ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و همین موضوع باعث شد تا خوانندگان دیگر دست از تولید آلبوم کشیده و کار های خود را به عنوان تک آهنگ منتشر کنند. آغاز به کار اسپاتیفای با انقلابی بزرگ در عرصه موسیقی همراه شد، اما کاربران آنچنان که باید و شاید با این پلتفرم آشنا نبودند. همین موضوع باعث شد تا استارتاپ سوئدی یاد شده فعالیت‌ های خود را با جدیت بیشتری ادامه داده و به این ترتیب، مردم بیشتری با آن آشنا شدند و دنیای موزیک نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

رشد و محبوبیت اسپاتیفای تا جایی ادامه پیدا کرد که بسیاری از افراد، لقب ناجی دنیای موسیقی را برای آن انتخاب کردند. کشیده شدن کاربران به سمت پلتفرم‌ های موسیقی، کمپانی‌ های دیگر از جمله اپل را بر آن داشت با راه اندازی سرویس استریم موسیقی اختصاصی خود، آنها نیز کسب درآمد از این حوزه را تجربه کنند. این شرکت آمریکایی پیش‌تر با رونمایی از آیتونز توانسته بود کاربران زیادی را به دنیای موسیقی علاقمند کند و حالا با راه اندازی سرویس اپل موزیک، قصد داشت تا تلاش های خود در این زمینه را با جدیت بیشتری دنبال کند.

خوشبختانه همزمان با پیشرفت تکنولوژی و بهبود سرعت اینترنت در کشورمان، دو سرویس یاد شده تنها در کشور های خارجی در دسترس نبوده و افراد ساکن در کشور عزیز ما ایران نیز می‌ توانند از خدمات آنها استفاده کنند. اما سوالی که در این میان پیش می‌ آید، این است که اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟ در ادامه مطلب قصد داریم با بررسی برخی جزئیات به صورت موشکافانه، به این سوال مهم پاسخ دهیم

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای از نظر آرشیو موسیقی

همان طور که اشاره کردیم، Spotify کار خود را خیلی زودتر از Apple Music آغاز کرده بود، اما آرشیو و گنجینه عظیم آیتونز، سرمایه‌ ای بود که اپل موزیک به صورت مستقیم وارث آن بود. از سوی دیگر نیز اسپاتیفای با آرشیو جذاب و به روزی همراه بوده و به گفته مسئولان این استارتاپ سوئدی، روزانه ۲۰ هزار ترانه جدید به این مجموعه اضافه می‌ شود.

 تفاوت آرشیو اپل موزیک با اسپاتیفای

در جهت مقابل، اپل موزیک قرار گرفته که همان طور که گفته شد،‌ آرشیو آیتونز را با خود به همراه دارد. متأسفانه در مورد تعداد آهنگ هایی که به صورت روزانه به این پلتفرم اضافه می‌ شود، اطلاعاتی در دسترس نیست.

از نظر تئوریک، آرشیو Apple Music از رقیب خود قوی‌تر بوده که اگر به صورت همزمان به هر دو پلتفرم سر زده و به جستجوی یک آهنگ مشغول شوید، از نتایج به دست آمده میتوانید این موضوع را به صورت کامل متوجه شوید. پس اگر از جمله افرادی هستید که در رشته موسیقی فعال بوده یا همواره به دنبال ریمیکس‌ های مختلفی از آثار هنرمندان مختلف هستید، مطمئنا اپل موزیک انتخاب بهتری برای شما به حساب می‌ آید.

همان طور که اشاره شد، آیتونز از آرشیو فوق العاده قدرتمندی برخوردار است که موسیقی‌ های قدیمی و مخصوصا آثار هنرمندان ایرانی نیز درون آن قرار گرفته است. لذا برای افرادی که در کشورمان زندگی میکنند یا به دنبال آثار خوانندگان کشورمان هستند، Apple Music گزینه بهتری است.

به این ترتیب هنگام جستجو میان آثار خوانندگان ایرانی، ممکن است با موزیک‌ ها یا خواننده‌ هایی روبرو شوید که تا به حال به دنبال آثار آنها نبوده‌ اید، اما به این ترتیب با آنها آشنا خواهید شد و همین موضوع ممکن است باعث علاقمند شدن به موزیک‌ های آنها شود. از سوی دیگر به دلیل یکپارچه بودن Apple Music و iTnues، تعامل بیشتری میان آنها برقرار بوده و در نتیجه،‌ به موزیک‌ های خریداری شده از آیتونز استور نیز دسترسی خواهید داشت.

پلتفرم اسپاتیفای نیز موزیک‌ های ایرانی را درون خود جای داده است، اما از آن جا که آرشیو آن تا حدی ناقص است، لذا نمیتوان برچسب کامل را در این زمینه روی آن چسباند. پس اگر به دنبال آهنگ‌ های ایرانی هستید، احتمالا خرید اکانت اسپاتیفای شما را ناامید خواهد کرد.

با یک حساب سرانگشتی و با عنایت بر مطالب یاد شده، میتوان فهمید که اپل موزیک در مقایسه با اسپاتیفای از آرشیو ارزشمند تری برخوردار است.

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کیفیت صدا

مطمئنا کیفیت صدا، یکی از مهم ترین عوامل برای علاقمندان به دنیای موسیقی است و کاربران برای تهیه اشتراک هر یک از سرویس‌ های مورد بحث در این مطلب، باید بدانند که تفاوت‌ هایی میان آنها وجود دارد.

اپل از فرمت AAC و بیت ریت 256 kbps استفاده می‌ کند و در مقابل، اسپاتیفای فرمت OFF و بیت ریت 320 kbps را برای پخش موزیک‌ها انتخاب کرده است. با توجه به بیشتر بودن بیت ریت، شاید تصور کنید که کیفیت صدای موزیک‌ ها در اسپاتیفای بهتر است، اما در واقعیت قضیه خلاف این مورد است.

کیفیت صدای اپل موزیک با اسپاتیفای

بر اساس آزمایشات انجام شده، کیفیت موزیک‌ ها در Apple Music از Spotify بیشتر است. اما این موضوع را در ذهن داشته باشید که این تفاوت‌ ها به وسیله هدفون‌ های معمولی قابل تشخیص نبوده و برای درک این تفاوت‌ ها، باید از تجهیزات گران قیمت صوتی استفاده کنید.

فرمت AAC که کوپرتینویی‌ ها از آن استفاده می‌ کنند، باعث می‌ شود تا صدا ها با حداقل افت کیفیت فشرده سازی شده و در نتیجه، کیفیت بهتری را شاهد خواهید بود. البته استفاده از این فرمت نیازمند این است که حق استفاده از آن را خریداری کنید. به همین دلیل است که اسپاتیفای به فرمت متن باز OGG با بیت ریت بالاتر بسنده کرده است.

مقاله پیشنهادی :تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم

با تمام این تفاسیر، شما به عنوان یک کاربر عادی هنگام گوش دادن به موزیک‌ ها، متوجه تفاوتی میان این دو پلتفرم نخواهید شد. اما اگر در منطقه‌ ای زندگی میکنید که سرعت اینترنت ضعیف تری نسبت به مناطق دیگر را تجربه میکنید، استفاده از اکانت اپل موزیک تجربه بهتری را در اختیار شما خواهد گذاشت.

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای از نظر رابط کاربری

اسپاتیفای در سر تا سر اپلیکیشن خود از رنگ بندی و تم تیره استفاده می‌ کند. اما اپل موزیک در سوی مقابل قدرت انتخاب تم تیره یا روشن را در اختیار شما گذاشته است که بسته به مود و حالت دلخواه آن لحظه، می‌ توانید یکی را انتخاب کنید.

انتخاب جذاب ترین رابط کاربری از نظر زیبایی موضوعی است که کاملا به سلیقه شما وابسته بوده و نمیتوان هیچ صحبتی در این زمینه به میان آورد. البته از نظر اصول طراحی رابط کاربری، اسپاتیفای توانسته ظاهر مدرن تری را به نمایش بگذارد.

مقایسه رابط کاربری اپل موزیک با اسپاتیفای

از مبحث رابط کاربری و به تجربه کاربری میرسیم که این روز ها، شرکت‌ های مختلف به عنوان مهم ترین گزینه در هنگام طراحی اپلیکیشن‌ ها به آن نگاه می‌ کنند. این بخش را با Apple Music آغاز میکنیم.

اگر از جمله دارندگان محصولات اپل بوده و از گذشته با این دیوایس‌ ها کار کرده باشید،‌ مطمئنا میدانید که کوپرتینویی‌ ها همواره زبان طراحی مینیمال و ساده را در دستور کار خود قرار داده اند.

این قضیه در اپلیکیشن Apple Music نیز صدف میکند. البته سبک مینیمالیسم در تمامی زمینه‌ ها جوابگو نبوده و هنگام کار با این نرم افزار، مسلما متوجه این موضوع خواهید شد. به عنوان مثال موزیک‌هایی که آیکون لایک را به عنوان پسندیده برای آنها انتخاب کنید، در هیچ جایی ذخیره نشده و به این ترتیب به آنها دسترسی نخواهید داشت. این موضوع مسلما برای شما آزار دهنده خواهد بود.

به جای این کار، باید موزیک‌ های دلخواه خود را از طریق آیتم Add To Library به کتابخانه آهنگ‌ ها اضافه کرده و از بخش Library به آنها دسترسی داشته باشید. از سوی دیگر عملکرد این پلتفرم روی سیستم عامل ویندوز یا اندروید آنچنان که باید و شاید پایدار نیست و همین موضوع نیز احتمالا شما را آزرده خاطر خواهد کرد.

البته به عنوان یک نکته مهم و مثبت در تجربه کاربری، باید به نمایش متن آهنگ‌ ها در اپل موزیک اشاره کنیم. این قضیه در هنگام پخش موزیک‌ ها قابل نمایش خواهد بود و به این ترتیب شما می‌ توانید به راحتی با خواننده هم خوانی کرده یا در صورت مفهوم نبودن متن آهنگ از طریق شنیدار، به این روش متوجه آن شوید.

به عنوان نکته مثبت دیگر، باید به بخش Radio اشاره کنیم که با وجود شبکه Beats 1، شما می‌ توانید به صورت ۲۴ ساعته به آثار خواننده‌ های جدید و با استعداد گوش دهید. این موضوع برای برخی کانال‌ های منتخب از طریق متخصصان و نیروی انسانی امکان پذیر شده و برای سایر کانال‌ ها، این اتفاق توسط هوش مصنوعی رخ می‌ دهد. البته عملکرد هوش مصنوعی خوب بوده و اگر به صورت مداوم به آثار یک خواننده گوش دهید، منتخبی از آثار وی را در قسمت رادیو نیز خواهید شنید.

حالا به رقیب آن، یعنی اسپاتیفای می‌ رسیم که از نظر تجربه کاربری، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به اپل موزیک از خود نشان داده است. دسترسی به بخش‌ های مختلف در این اپلیکیشن بسیار ساده بوده و کاربران به راحتی می‌ توانند با المان‌ های رابط کاربری ارتباط برقرار کنند. همچنین پلی لیست‌ ها در این پلتفرم از گستردگی بسیار خوبی برخوردار بوده و سبک چینش آنها نیز کاملا کاربردی خواهد بود.

اسپاتیفای در مقایسه با اپل موزیک از بخش جداگانه‌ ای با نام Liked Songs برخوردار است که موزیک‌ های لایک شده در این قسمت ظاهر شده و برای گوش دادن به آنها، کافی است وارد این بخش شوید.

مسئولان اسپاتیفای برای به اشتراک گذاری موزیک‌ ها، ساز و کار ساده‌ ای را انتخاب کرده‌ اند. به این ترتیب شما با لمس گزینه Share و انتخاب Instagram Story می‌ توانید موزیک در حال پخش خود را به آسانی در استوری پیج اینستاگرام خود قرار داده و به دیگران توصیه کنید تا با کلیک روی آن، به راحتی بتوانند این موزیک را گوش دهند.

اما به عنوان یک ایراد مهم، باید به عدم پخش متن ترانه در هنگام پخش آثار موسیقایی اشاره کنیم. برای رهایی از این مشکل، باید به اپلیکیشن‌ های سوم شخص (Third Party Apps) پناه ببرید که البته تجربه آنچنان خوشایندی نخواهد بود. البته این پلتفرم سعی کرده با اضافه کردن یک ویژگی متفاوت با نام Behind The Lyrics، داستان پشت پرده هر اثر را به شما بازگو کرده و از این طریق، خلأ عدم نمایش متن آهنگ را بپوشاند. البته اولا این قابلیت تنها برای برخی موزیک‌ ها فعال بوده و دوم چنین حالتی به هیچ عنوان جایگزین نمایش متن ترانه در هنگام پخش نخواهد شد.

از سوی دیگر امنیت اسپاتیفای در مقابل اپل موزیک بسیار پایین بوده و با گشت و گذاری در اینترنت و سایت‌ های فروشگاهی، با انبوهی از اکانت‌ های هک شده روبرو خواهید شد که در صورت نیاز می‌ توانید از آنها استفاده کنید.

اسپاتیفای در برابر اپل موزیک؛ هوش مصنوعی

دنیای تکنولوژی همواره در حال پیشرفت بوده و هوش مصنوعی نیز به عنوان بخشی از این فناوری، روز به روز در حال ترقی است. هر دو پلتفرم مورد بحث در این مطلب از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به صورت همزمان برای سرویس دهی بهتر به کاربران خود استفاده می‌ کنند. اپل موزیک در بخش For You و اسپاتیفای نیز در بخش Discover Weekly موزیک‌ هایی را به صورت هفتگی و بر اساس سلیقه موسیقایی شما بهتان پیشنهاد میدهند. اما مزیت Spotify، پیشنهاد میکس‌ های روزانه‌ ای است که با استفاده از هوش مصنوعی تهیه شده و در اختیار شما قرار میگیرد.

هوش مصنوعی اسپاتیفای و اپل موزیک

البته این که بگوییم کدام یک عملکرد بهتری در این حوزه از خود نشان داده‌ اند، به هیچ عنوان آسان نیست. چرا که هیچ یک توانایی بیشتری نسبت به رقیب خود نداشته و عملا هیچ کدام قادر به تشخیص سلیقه صد در صدی شما نیستند. به این ترتیب اگر ۱۰ موزیک به شما پیشنهاد دهند، میتوان به جرأت گفت که ۹ آهنگ از میان آنها هیچ ربطی به سلیقه شما نخواهد داشت. اما با تمام این تفاسیر، اپل موزیک و اسپاتیفای از نظر هوش مصنوعی با تفاوت‌ّ‌ هایی نسبت به یکدیگر همراه هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

در بررسی‌ های انجام شده، سرویس اپل موزیک در پیشنهاد آهنگ‌ های ایرانی در مقایسه با رقیب خود عملکرد بهتری از خود نشان داد. اما از آن جا که موزیک‌ های غربی و بین المللی دامنه گسترده‌ای را شامل میشود، لذا پیشنهاد موزیک‌ های مطابق با سلیقه اصلا بر اساس انتظارتان پیش نخواهد رفت.

اما در سرویس اپل موزیک در صورت لایک یا دیسلایک کردن آثار یک خواننده، تأثیری در پیشنهاد یا عدم پیشنهاد موزیک‌ های او در قسمت For You نخواهید دید. اما اسپاتیفای از سوی دیگر قابلیتی برای حذف همیشگی آثار یک خواننده از فهرست پیشنهادی در اختیار کاربران خود گذاشته است.

همچنین قسمت پیشنهاد موزیک‌ ها در اسپاتیفای نیز مانند اپل موزیک عملکرد خوبی از خود نشان نداده و این قضیه حتی برای آهنگ‌ های ایرانی نیز مطابق سلیقه‌ ی تان پیش نمیرود. اما اگر تنها موزیک‌ های خارجی را گوش میدهید، عملکرد بهتر اسپاتیفای در مقایسه با اپل موزیک به وضوح قابل تشخیص خواهد بود.

تفاوت‌ های اپل موزیک و اسپاتیفای از منظر موزیک ویدئو

در این قسمت ابتدا به سراغ اسپاتیفای میرویم. اما باید بگوییم که در این حوزه، هیچ انتظاری نباید از این پلتفرم داشته باشید. چرا که موزیک ویدئو ها تنها در برخی کشور ها در دسترس قرار گرفته و متأسفانه، تب یا بخش جداگانه و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است و همین موضوع، تمرکز روی این قضیه را با دشواری زیادی همراه کرده است.

موزیک ویدئو در اپل موزیک و اسپاتیفای

اما در جهت مقابل اپل موزیک را می‌ بینیم که در بخش موزیک ویدئو عملکرد فوق العاده بهتری از خود نشان داده است. البته در این پلتفرم نیز شاهد بخش مستقلی برای موزیک ویدئو نیستیم و به این ترتیب باید به تب Browse رفته و صفحه را تا انتها به سمت پایین سوایپ کنید تا قسمت موزیک ویدئو را مشاهده کنید. به این ترتیب با تعداد زیادی از موزیک ویدئو های جدید روبرو خواهید شد.

همچنین این آیتمها در اپل موزیک با زیرنویس انگلیسی، اسپانیایی و مواردی از این قبیل روبرو است که مشاهده آنان برای ساکنین بسیاری از کشورها را لذت بخش خواهد کرد. در صورت نیاز، آثار هنرمندان ایرانی به صورت محدود در این بخش دیده می‌ شود که همین تعداد کم نیز می‌ تواند پاسخگوی نیاز برخی کاربران باشد.

جمع بندی مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای

همان طور که مشاهده کردید، ما به بخش‌ های مختلفی در این مطلب پرداختیم که وجود هر یک از آنها، برای انتخاب گزینه مناسب امری شایان توجه بوده است. اما در نهایت این که کدام یک را به عنوان سرویس منتخب خود برای تهیه انتخاب کنید، کاملا به سلیقه شما وابسته خواهد بود.

هر دو پلتفرم سرویس‌ های خوبی را در اختیار کاربران خود می‌ گذارند، اما با توجه به آرشیو کامل‌تر اپل موزیک و مواردی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، استفاده از Apple Music در کشورمان منطقی‌تر به نظر میرسد. البته اپل موزیک از طریق نسخه وب در دسترس نبوده و عملکرد آن روی ویندوز و اندروید در مقایسه با آی او اس و مک آنچنان که باید و شاید چنگی به دل نمیزند.

اما اسپاتیفای با هوش مصنوعی قوی‌تر، پشتیبانی از پادکست و عملکرد پایدار و قابل قبول روی سیستم عامل‌ های مختلف، برگ برنده مخصوص به خود را دارا است.

در پایان نتیجه را به شما واگذار می‌ کنیم. شما به عنوان یک علاقمند به دنیای موسیقی، کدام سرویس را برای گوش دادن به موسیقی انتخاب کنید؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها