پشتیبانی تا پنجم فروردین ماه فقط از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم

در این مطلب قصد داریم تا تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم را بررسی کرده و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری به حساب می‌آید.

سرویس موزیک اسپاتیفای بدون شک یکی از بهترین عناوین در این حوزه در سراسر دنیا به حساب می‌آید. اگر به این سرویس علاقمند باشید، می‌توانید به گنجینه عظیمی از موزیک‌ها و پادکست‌ها دسترسی داشته باشید. همان طور که اشاره شد، در این مطلب می‌خواهیم تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم را بررسی کرده و ببینیم آیا نسخه Premium آن ارزش خرید دارد یا خیر. همچنین در طول این مطلب، با برخی قابلیت‌ها و امکانات این سرویس موزیک آشنا خواهید شد. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ تجربه استفاده

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم

نکاتی کلیدی هنگام بررسی تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم وجود خواهد داشت که باید به آن‌ها توجه کنید. در نسخه رایگان این پلتفرم شما قادر خواهید بود تا در هر ساعت، تنها ۶ ترک موزیک را skip کرده و به ترک بعدی بروید. اما در نسخه پریمیوم، هیچ محدودیتی پیش روی شما نخواهد بود و با خیال راحت می‌توانید ترک‌ها را اسکیپ کرده و به سراغ گزینه دلخواه‌تان بروید. زمانی که روی مود حساسی باشید، تکرار شدن موزیک‌ها امری ناخوشایند به حساب می‌آید که ممکن است اعصاب و روان شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

Skip کردن ترک‌ها، یکی از برتری‌های نسخه پریمیوم اسپاتیفای

اما به عنوان یکی دیگر از نکات منفی نسخه رایگان، می‌توان به عدم امکان انتخاب موزیک‌های دلخواه برای پخش اشاره کرد. در عوض، می توانید یک آلبوم یا پلی لیست را انتخاب کرده و موزیک‌های داخل آن را به صورت شافل پخش کنید. این موضوع زمانی که شما در مود آهنگ خاصی هستید، آزار دهنده‌تر می‌شود. چرا که تنها محدود به همان موزیک‌ها هستید. اما در نسخه پریمیوم، قضیه کاملا متفاوت بوده و می‌توانید بارها و بارها به همان آهنگ گوش دهید تا قلب‌تان مملو از هیجان شود.

اما هنگام استفاده از نسخه رایگان یک نکته نیز وجود دارد. زمانی که از میان ۱۵ پلی لیست در نظر گرفته شده از سوی Spotify از بخش Made for you در حال گوش دادن به آهنگ‌ها هستید، می‌توانید به میزان دلخواه موزیک‌ها را اسکیپ کرده و به ترک بعدی بروید. البته بد نیست بدانید که موزیک‌های قرار گرفته در این پلی لیست‌ها به مرور عوض شده و به این ترتیب، شما محدود به آهنگ‌های خاصی نخواهید بود. اما اگر یک دکمه آبی رنگ شافل کنار پلی لیست‌ها وجود داشته باشد، قابلیت اسکیپ کردن ترک‌ها در آن پلی لیست وجود نخواهد داشت.

وجود تبلیغات آزار دهنده در نسخه رایگان اسپاتیفای

یکی از بزرگ ترین نکات آزار دهنده هنگام پخش موزیک‌ها در نسخه رایگان، پخش شدن آگهی‌های تبلیغاتی است. نمایش یا پخش تبلیغات به خودیِ خود شدیدا اذیت کننده هستند و این که در میان موزیک‌ها نیز شاهد آن‌ها باشیم، قضیه را بدتر می‌کند.

برخی از این آگهی‌های تبلیغاتی کاملا عامدانه و به جهت تشویق شما به خرید نسخه پریمیوم پخش می‌شوند. به عنوان مثال مشغول گوش دادن به موزیک هستید و صدای بوق ماشین ناخودآگاه پخش شده و به شما می‌گوید اگر مایل به شنیدن چنین صداهایی نیستید، می‌توانید نسخه پریمیوم را خریداری کنید. این استراتژی در طول سال‌های جاری کاملا جوابگو بوده و توانسته کاربران را به سمت خرید نسخه پریمیوم تشویق کند. به این ترتیب پرداخت هزینه برای اشتراک Premium از این نظر کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

پخش موزیک‌ها به صورت آفلاین در نسخه پریمیوم

پخش موزیک‌ها به صورت آفلاین در نسخه پریمیوم

اگر اشتراک Premium را خریداری کنید، می‌توانید موزیک‌های دلخواه خود را به صورت نامحدود دانلود کرده و آن‌ها را به صورت آفلاین گوش کنید. اگر از اینترنت محدود استفاده می‌کنید یا قصد سفر به وسیله هواپیما را دارید، این موضوع کاملا برای شما به صرفه و منطقی خواهد بود. اما در نسخه رایگان اسپاتیفای، امکان دانلود هیچ کدام از موزیک‌ها وجود نداشته و به صورت مداوم، باید برای اینترنت هزینه کنید.

در نسخه دسکتاپ این سرویس موزیک، قضیه کمی متفاوت است. چرا که بدون توجه به خریداری اشتراک یا استفاده از نسخه ابتدایی، شما می‌توانید موزیک‌ها را به صورت نامحدود اسکیپ کرده و به سراغ ترک بعدی بروید. اما همچنان تبلیغات آزار دهنده در نسخه رایگان پخش خواهد شد و از سوی دیگر، امکان دانلود موزیک‌ها برای پخش به صورت آفلاین نیز میسر نیست.

جمع بندی این بخش

در آگوست سال ۲۰۲۰ یک اشتباه عمدی یا سهوی در سرویس اسپاتیفای وجود داشت که امکان اسکیپ کردن موزیک‌ها به صورت نامحدود و عدم پخش آگهی‌های تبلیغاتی را در نسخه رایگان برای کاربران فراهم می‌کرد و تنها تفاوت آن با نسخه پریمیوم، عدم امکان دانلود آهنگ‌ها بود. اما این موضوع متأسفانه مدت زمان زیادی دوام نیاورد. لذا اشتراک اسپاتیفای پریمیوم را می‌توان به عنوان برنده این بخش از مطلب اعلام کرد.

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ امکانات و قابلیت‌ها

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم در امکانات

یکی از بهترین جنبه‌های استفاده از سرویس موزیک اسپاتیفای، دستیابی به ترک‌های جدید ارائه شده است. همچنین با توجه به تاریخچه موزیک‌های پخش شده، پلی لیست‌ها و کارهای جدید تولید شده توسط الگوریتم هوشمند آن به شما پیشنهاد داده می‌شود. پلی لیست‌های Discover Weekly و Daily Mix به صورت مرتب با پیشنهاد‌های جدید بروزرسانی می‌شود. مطمئنا شما به عنوان شونده موزیک، ممکن است به ترک‌ها یا کارهای یک خواننده علاقمند نباشید. لذا می‌توانید با زدن یک دکمه آن را در لیست سیاه پروفایل خود قرار دهید. همچنین در بخش Release Radar می‌توانید جدیدترین کارهای ارائه شده توسط هنرمندانی که آن‌ها را دنبال می‌کنید را مشاهده و گوش دهید.

در تب Browse شما می‌توانید شاهد ژانرها، مودها و سایر دسته‌ بندی‌های مختلف باشید و از سوی دیگر، پلی لیست‌های که توسط ادیتورهای اسپاتیفای طراحی شده نیز در این قسمت قرار گرفته‌اند. همچنین پلی لیست‌هایی که توسط ادیتورها طراحی شده‌اند هم به شما پیشنهاد داده می‌شود که این پلی لیست‌ها بر اساس موزیک‌هایی که تا به حال به آن‌ها گوش داده‌اید، انتخاب می‌شوند.

هنگام ساخت پلی لیست جدید، بسته به نامی که برای آن انتخاب می‌کنید، با موزیک‌هایی روبرو خواهید شد که اسپاتیفای به شما پیشنهاد می‌دهد تا آن‌ها را به این لیست اضافه کنید.

برنده این بخش: هیچ کدام (شرایط برابر)

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ عدم دسترسی به برخی موزیک‌ها

زمانی که از نسخه رایگان Spotify استفاده می‌کنید، هزینه‌های کمتری نسبت به نسخه پریمیوم به هنرمندان و آرتیست‌ها پرداخت می‌شود. به همین دلیل سرویس استریم موزیک یاد شده به خوانندگان ظرف مدت دو هفته پس از ارائه یک کار جدید اجازه می‌دهد تا امکانات پرداختی خود را تنظیم کنند. اگر شخصی چنین شرایطی را انتخاب کند، طی مدت دو هفته یاد شده این موزیک‌ها تنها در نسخه پریمیوم در دسترس کاربران خواهد بود. اگر از جمله اشخاصی هستید که دسترسی به موزیک‌های روز دنیا از اولویت‌های شما به حساب می‌آید، لذا پرداخت هزینه برای تهیه اشتراک پریمیوم برای شما اجباری خواهد بود. همچنین از سوی دیگر اگر هزینه‌های انجام شده از سوی آرتیست مورد علاقه‌تان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید با تهیه اشتراک پریمیوم بخشی از این هزینه‌ها را جبران کنید.

برنده این بخش: نسخه Premium اسپاتیفای

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ کیفیت صدا

در حالی که نسخه high-resolution در دسترس کاربران اسپاتیفای نیست و تنها از فرمت‌های AAC و Ogg Vorbis پشتیبانی می‌شود، لذا مسلما تفاوت‌هایی در حوزه کیفیت صدا میان این دو نسخه وجود خواهد داشت. در نسخه رایگان، حداکثر بیت ریت در نظر گرفته شده برای نسخه دسکتاپ و موبایل به ترتیب ۱۲۸ و ۱۶۰ kbps است. اما در سوی مخالف افرادی که اشتراک پریمیوم را خریداری کرده باشند، روی هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل با بیت ریت ۳۲۰ kbps روبرو خواهند بود. لذا در حالت پریمیوم کیفیت موزیک بالاتر بوده و از سوی دیگر، حجم آهنگ‌ها به مراتب بالاتر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی:آموزش انتقال پلی لیست اسپاتیفای به اکانت جدید

با وجود این که در حالت پریمیوم کیفیت صدای بهتری را شاهد هستیم، اما تنظیماتی برای حالت HiFi در نظر گرفته نشده است. حال بد نیست بدانید که اسپاتیفای در ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ از سرویس Spotify HiFi رونمایی کرد که آن را از این نظر در کنار رقبای دیگر از جمله دیزر، تیدال های فای و آمازون موزیک اچ دی قرار داد.

برنده این بخش: نسخه پریمیوم اسپاتیفای

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ هزینه‌‌های مختلف برای اشتراک‌ها

برای خرید اکانت اسپاتیفای، چهار گزینه مختلف پیش روی شما خواهد بود:

  1. اشتراک Spotify Premium Individual: برای تهیه این سرویس باید ماهانه ۹.۹۹ دلار هزینه کنید. به این ترتیب تبلیغات آزار دهنده حذف خواهد شد، هر زمان که اراده کنید پلی بک در اختیارتان خواهد بود و مهم‌تر از همه، امکان دانلود موزیک‌ها هم فراهم شده است.
  2. اگر دانشجو هستید، می‌توانید اشتراک Spotify Premium Student را خریداری کنید که نیازمند پرداخت هزینه ۴.۹۹ دلار به صورت ماهانه است. اگر در کشور آمریکا ساکن هستید، این سرویس علاوه بر تمامی ویژگی‌های نسخه پریمیوم، اشتراک SHOWTIME و نسخه همراه با تبلیغات سرویس Hulu را نیز در اختیار شما می‌گذارد.
  3. اگر قصد دارید اکانت خود را با یکی از نزدیکان خود به اشتراک بگذارید، می‌توانید سرویس Spotify Premium Duo را انتخاب کنید. برای این سرویس باید ماهانه ۱۲.۹۹ دلار هزینه کنید و به این ترتیب هر یک از شما، در واقع اکانت جداگانه‌ای را در اختیار خواهید داشت که هیچ یک از اطلاعات‌تان با دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. در کنار تمام ویژگی‌های نسخه پریمیوم، امکان دسترسی به Duo Mix هم وجود خواهد داشت. به این ترتیب شما با پیوستن به این بخش می‌توانید موزیک‌هایی که با سلیقه هر دو شما سازگار خواهد بود را گوش دهید. همچنین با توجه به مود، می‌توانید سبک این پلی لیست را بسته به حالت آن لحظه تغییر دهید.
  4. به عنوان آخرین گزینه، به Spotify Premium Family می‌رسیم. در این سرویس از ۶ اکانت جداگانه پشتیبانی می‌شود. به این ترتیب شما با تهیه این اشتراک، می‌توانید ۵ نفر از اعضای خانواده یا دوستان‌تان را هم اضافه کنید. هر یک از افراد اضافه شده به این خانواده، اکانت جداگانه‌ای را در اختیار خواهند داشت که اطلاعات‌شان با افراد دیگر به اشتراک گذاشته نمی‌شود. همچنین امکان دسترسی به سرویس Family Mix نیز میسر خواهد بود که کاربردی مانند Duo Mix دارد. برای تهیه این اشتراک، باید ماهانه ۱۴.۹۹ دلار هزینه کنید.

همان طور که مشاهده کردید، پلن‌های مختلفی برای نسخه پریمیوم وجود دارد که نیازمند پرداخت هزینه است. اما در نهایت نسخه رایگان، کاملا مجانی است. اگر پرداخت هزینه و رهایی از شر تبلیغات به عنوان اولویت شما به حساب نمی‌آید، لذا همان نسخه ابتدایی این سرویس موزیک برای شما کافی خواهد بود.

برنده این بخش: نسخه رایگان اسپاتیفای

قابلیت‌های کمتر شناخته شده اسپاتیفای

قابلیت‌های کمتر شناخته شده اسپاتیفای

اسپاتیفای به مرور و با گذشت زمان امکانات خوب و جذابی را به پلتفرم خود اضافه می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، پلی لیست Time Capsule برای افراد ۱۶ سال به بالا تدارک دیده شد. این پلی لیست‌ها حاوی موزیک‌هایی بود که کاملا با سلیقه آن‌ها سازگار بود. افرادی که در این محدوده سنی بودند، با گوش دادن به این موزیک‌ها شدیدا لذت برده و کاملا محتوایی متناسب با سن و سال‌شان را گوش می‌دادند. به عنوان دیگر امکان این سرویس موزیک، می‌توان به Pet Playlist اشاره کرد که شامل آهنگ‌هایی برای حیوان‌های خانگی بود. کاربران می‌توانستند بر اساس واکنش پت‌های خود، به این موزیک‌ها نمره دهند.

اشتراک گذاری محتوا با اینستاگرام و تیندر

اسپاتیفای با سرویس‌هایی مانند اینستاگرام و تیندر هم مشارکت دارد. به این ترتیب شما می‌توانید نام خواننده و آلبوم آرت ورک دلخواه خود را در استوری اینستاگرام با دیگران به اشتراک بگذارید که این کار تنها با فشار روی یک دکمه امکان پذیر خواهد بود. همچنین اگر اکانت اسپاتیفای خود را با Tinder لینک کنید، می‌توانید برخی موزیک‌های گوش داده شده خود را در آن با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین با اتصال اکانت‌تان با فیس بوک، می‌توانید دوست‌های جدید پیدا کنید.

سازگاری کامل با Android Auto و Carplay اپل

سازگاری کامل با Android Auto و Carplay اپل

زمانی که گوشی هوشمند خود را از طریق بلوتوث به سیستم پخش خودرو متصل کنید، اپلیکیشن اسپاتیفای به صورت خودکار به حالت اندروید اوتو یا کارپلی درمی‌آید. البته این موضوع در حالتی صادق خواهد بود که سیستم پخش خودرو با این ویژگی‌ها سازگار باشد. این موضوع باعث می‌شود تا محتوای کمتری نسبت به حالت معمول روی صفحه نمایش داده شده و به این ترتیب، حواس شما در حین رانندگی کمتر به موارد دیگر معطوف شود.

مقاله پیشنهادی:”کدام سرویس پخش موسیقی برای شما مناسب است؟

نمایش اطلاعات مرتبط با هر شخص در پایان سال

در ماه دسامبر، پلتفرم اسپاتیفای انیمیشنی از فعالیت‌های شما در این اپلیکیشن در سال جاری را به نمایش می‌گذارد که مواردی از جمله تعداد دقیقه‌هایی که صرف شنیدن موزیک‌ها کرده‌اید، پادکست‌هایی که اغلب به آن‌ها گوش کرده‌اید و کشورهای مختلفی که هنرمندان مختلف میزبان شنوندگان بوده‌اند را به شما نشان می‌دهد. این سرویس با عنوان Spotify Wrapped شناخته می‌شود.

این قابلیت در هر دو نسخه رایگان و پریمیوم در دسترس کاربران خواهد بود. اما افرادی که اشتراک Premium اسپاتیفای را خریداری کرده‌اند، امکان مشاهده هنرمندانی که به تازگی کشف کرده‌اند یا تاپ آرتیست‌ها را نیز خواهند داشت.

برنده این بخش: نسخه پریمیوم اسپاتیفای

تفاوت اسپاتیفای و اسپاتیفای پریمیوم ؛ کدام یک بهتر است؟

به نظر من، نسخه پریمیوم این سرویس موزیک می‌تواند برنده کلی این مقایسه باشد. چرا که قابلیت‌ها و امکانات زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد. اما باز هم همه چیز به شما و امکان پرداخت هزینه برای تهیه پلن‌های مختلف بستگی دارد. لذا انتخاب نهایی را به شما واگذار می‌کنیم.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها