پشتیبانی تا پنجم فروردین ماه فقط از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

تصویرسازی با کلمات

گاهی اوقات یک تصویر می­تواند مفهومی را می­رساند که شاید با هزاران کلمه نتوان بیان کرد؛ اما برای خلق یک نقاشی نیازی به هزاران کلمه نیست. حالا دیگر با ورود هوش مصنوعی به حوزه هنر و تصویرسازی، می­توانید تصورات خود را در قالب چند کلمه بیان کنید و سپس با کمی آزمون‌وخطا تصویر موردنظر خود را تحویل بگیرید.

خیلی وقت‌ها در اینترنت به تصاویری بر می­خوریم که از زیبایی و جزئیات آن تعجب می­کنیم و این سؤال برایمان پیش می­آید که کدام ذهن خلاق و هنرمندی چنین اثر زیبایی را خلق کرده است. تا همین چند سال پیش تنها نتیجه­ای که می­توانستیم بگیریم این بود که این تصویر توسط یک هنرمند بسیار بااستعداد یا یک فتوشاپ کار خیلی باحوصله طراحی شده است.

اما حالا با ورود هوش مصنوعی به حوزه خلق تصاویر دیجیتالی با استفاده از متن ورودی توسط کاربر، هنرمندان آثار تجسمی یک رقیب جدید پیدا کرده­اند. حالا دیگر هر کسی می­تواند با استفاده از هوش مصنوعی میدجورنی هنرمند درون خود را بیدار کند و با توصیف تصویری که در ذهن دارد، کار خلق آن را به هوش مصنوعی بسپارد.

تا کنون پلتفرم­های متعددی برای تبدیل متن به تصویر ساخته شده­اند که از میان آنها نام‌هایی مثل DALL-E 2، Stable Diffusion و Adobe Firefly اشاره کرد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با معروف‌ترین آنها یعنی میدجورنی (Midjourney) آشنا کنیم. در سایت اکانت فور آل راهکار ساده‌ای به کاربران ایرانی نشان خواهیم داد که بتوانند به سادگی از امکانات این ابزار نوین استفاده کنند.

میدجورنی چیست؟

میدجورنی یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به طور تخصصی برای تبدیل متن به تصویر طراحی شده است. میدجورنی می­تواند توصیف متنی شما از تصویر ذهنی­تان را با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم­های یادگیری عمیق به تصاویری شبیه به عکس­های واقعی تبدیل کند. در واقع می­توان گفت که با میدجورنی برای خلق تصاویر هنری نیازی به مهارت نقاشی ندارید.

میدجورنی در سال 2022 توسط کارآفرین آمریکایی، دیوید هولز (David Holz) پایه­گذاری شد و از زمان تا کنون توانسته است تاثیر عمیقی بر دنیای تصویرسازی دیجیتالی بگذارد. میدجورنی از نظر کیفیت و دقت تصاویر بسیار بهتر از ابزارهایی مانند DALL-E 2 ، که زودتر از میدجورنی آغاز به کار کرد، عمل می­کند.

این پلتفرم بر خلاف دیگر تکنیک­های خلق تصویر می­تواند طرح­ها، بافت­ها و ساختارهای موجود در میلیون­ها تصویر موجود در بانک اطلاعاتی‌اش را درک و تقلید کرده و سپس تمام این اجزای مختلف را به شکل معنی‌داری با یکدیگر ترکیب کند.

میدجورنی برای خلق تصاویر از توضیحات ارائه شده توسط کاربر به زبان طبیعی (متن) و همچنین مدل تصویرسازی انتشاری (Diffusion Model) برای خلق تصویر استفاده کند.

طریقه استفاده از میدجورنی

در حال حاضر تنها راه دسترسی به میدجورنی استفاده از بات آن در نرم­افزار دیسکورد است. اگر تا حالا از دیسکورد استفاده نکرده­اید باید اول به صفحه دانلود دیسکورد مراجعه کنید و  آن را روی مرورگر، کامپیوتر یا گوشی خود نصب کرده و اکانت خود را بسازید.

بعد از ساخت اکانت دیسکورد به سایت میدجورنی بروید روی دکمه Join the Beta کلیک کنید.

تصویرسازی با کلمات

بعد از کلیک به سایت اصلی دیسکورد منتقل می­شوید.

در کادر باز شده روی دکمه Already have an account کلیک کنید و  وارد شوید. برای ورود سریع می­توانید از طریق اسکن بارکد ارائه شده

تصویرسازی با کلمات

با اپلیکیشن دیسکورد گوشی خود استفاده کنید. بعد از ورود به اپلیکیشن دیسکورد می­بینید آیکون میدجورنی که به شکل یک قایق با پس‌زمینه سفید است، به لیست کانال­های شما اضافه شده است.

تصویرسازی با کلمات

بعد از ورود به کانال میدجورنی برای دسترسی به بات آن کافی است وارد یکی از اتاق­هایی که با نام Newbies مشخص هستند شوید و با پرامپت یا دستور / Imagine کار خود را آغاز کنید. در نسخه رایگان تنها امکان تولید 25 تصویر در کانال­های عمومی را دارید و بعد از پایان اعتبار باید اشتراک ماهانه آن را خریداری کنید.

البته اگر اکانت میدجورنی را خریداری کرده باشید این امکان را دارید که تصاویر را در کانال اختصاصی خودتان و نه در کانال­های عمومی تولید کنید. برای این کار ابتدا یک کانال خصوصی برای خودتان بسازید و سپس با در کانال دیسکورد میدجورنی رو دکمه view members در کنار کادر جستجوی بالای صفحه و سپس روی Midjourney Bot کلیک کرده و آن را به سروری که تازه ساخته­اید اضافه کنید.

تصویرسازی با کلمات

ساختار کلی پرامپت در میدجورنی

همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است هر پرامپت می­تواند به‌سادگی یک کلمه، یک جمله باشد. حتی این امکان وجود دارد که شما به‌جای متن لینک تصویر موردنظر خود را به میدجورنی بدهید و بعد به‌تدریج تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

تصویرسازی با کلمات

برای مثال من از میدجورنی خواستم که تصویر یک عکاس به تصویر بکشد که در حال بالارفتن از کوه سعی دارد از یک دایناسور عکس‌برداری کند. بعد از چند دقیقه میدجورنی چهار تصویر مختلف را به من نشان داد.

تصویرسازی با کلمات

در پایین تصویر چهار دکمه به نام­های (U1,U2,U3,U4) که با کلیک روی هر کدام نسخه بزرگ شده هر کدام به نمایش در خواهد آمد. البته شما می­توانید با کلید روی دکمه­های (V1,V2,V3,V4) از میدجورنی بخواهید که نسخه­های جدیدتری بر اساس تصویر انتخابی شما ایجاد کند.

تصویرسازی با کلمات

من با کلیک روی V4 از میدجورنی خواستم که نسخه­های بیشتری از تصویر چهارم را تولید کند و بعد با کلیک روی U4 نسخه بزرگ­تر و کامل تصویر موردنظر خودم را تحویل گرفتم.

تصویرسازی با کلمات

برای گرفتن نتایج بهتر در میدجورنی بهتر است که دستور یا پرامپت شما از یک ساختار مشخص پیروی کند. البته میدجورنی بدون رعایت این ساختار هم به شما نتایج خوبی ارائه می‌دهد؛ اما برای اینکه تصویر نهایی مطابقت بهتری با تصور شما داشته باشد بهتر است یاد بگیرید از این ساختار کلی استفاده کنید:

  1. نوع تصویر یا مدیوم: در این بخش بهتر است نوع تصویر یا رسانه موردنظر خود را که می­تواند یک نقاشی، عکس، کارت ویزیت، لوگو یا هر چیز دیگری باشد را مشخص کنید. البته هر نوع تصویر می­تواند انواع مختلفی داشته باشد که معرفی همه آنها در این مقاله ممکن نیست.
  2. فرم هنری/ قاب­بندی: فرم یا استایل هنری در حقیقت یک توضیح اضافی برای مدیوم شما محسوب می­شود. برای مثال اگر مدیوم شما عکس باشد، فرم هنری آن را می­توان به‌صورت واقع­گرایانه، انیمیشن، کارتون یا با اشاره مستقیم به آرتیست موردنظر شما، مثلاً تیم برتون، تعریف شود. برای مثال فرم هنری انیمیشن را می­توان به‌صورت انیمیشن‌های پیکسار، انیمه­های ژاپنی یا والت‌دیزنی تعریف کرد. قاب­بندی و فرم هنری مکمل یکدیگر هستند. برای مثال فرم هنری انیمیشن را می­توان به‌صورت انیمیشن­های پیکسار، انیمه­های ژاپنی یا والت‌دیزنی و قاب­بندی آن به‌صورت نمای دور، کلوزآپ، دید از بالا، ماهواره­ای و مانند آن تعریف شود.
  3. صحنه: صحنه در واقع توضیح لوکیشن و مشخصات کاراکتر موردنظر شماست. مثلاً می­توان صحنه موردنظر به‌صورت یک کافی‌شاپ شلوغ و کاراکتر خود را به شکل یک مرد شیک‌پوش با عینک آفتابی و قد بلند توصیف کرد.
  4. تنظیمات نهایی: در این قسمت شما بهتر است تنظیمات نهایی مثل تصویر پس‌زمینه، نوع لباس، رنگ‌بندی، فصل­ها یا هر تنظیمات دیگری را مشخص کنید
  5. پارامترها: پارامترها در واقع دستورات مشخصی هستند که باید در انتهای پرامپت شما و با دو خط تیره (–) اضافه شوند و هر کدام کار خاصی را انجام می­دهند. یکی از کارهایی که می­توانید با پارامترها انجام دهید این است که به میدجورنی بگویید که چه کارهایی را باید یا نباید انجام دهد. برای مثال با پارامتر –ar نسبت طول و عرض تصویر، با پارامتر –q کیفیت تصویر را تنظیم کرد و با پارامتر –no می­توان عنصر یا جزئیات موردنظر را از تصویر حذف کرد.

پس ساختار پیشنهادی ما برای پرامپت­های میدجورنی به این شکل است:

/Imagine prompt پارامترها، تنظیمات نهایی، صحنه، فرم هنری/ قاب­بندی، مدیوم

البته همان‌طور که گفتیم هیچ فرمول دقیقی برای کار با میدجورنی وجود ندارد؛ اما با استفاده از فرمول پیشنهادی ما و اضافه کردن جزئیات و پارامترهای تخصصی می‌توانید نتایج بهتری بگیرید.

با توجه به توضیحات این ابزار برای استفاده در صنعت های مختلف میتوانید برای تهیه اکانت میدجورنی روی لینک کلیک کنید و از مسیری که در مطلب بالا به شما توضیح داده شده این ابزار را فعال کرده و به راحتی استفاده کنید.

کاربردهای میدجورنی

شما با استفاده از میدجورنی و دیگر ابزارهای جدید هوش مصنوعی می­توانید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی زیادی بکنید و انرژی خود را به‌جای طراحی و تولید محتوا به بخش فروش و بازاریابی منتقل کنید.

در مورد میدجورنی کسب‌وکار شما می­تواند به شکل­های مختلفی از امکانات این هوش مصنوعی برای توسعه و پیشرفت خود استفاده کند که در ادامه به چند مورد از کاربردهای آن اشاره می­کنیم.

ساخت لوگو با ابزار میدجورنی

ساخت لوگو یکی از اولین کارهایی که صاحبان کسب‌وکارها باید انجام دهند؛ اما برای طراحی یک لوگوی باکیفیت و جذاب باید هزینه نسبتاً زیادی (گاهی اوقات تا چند میلیون تومان) پرداخت کرد و لوگوهایی که با استفاده از سایت­ها و تصاویر موجود در اینترنت ساخته می­شوند هیچگاه آن اصالت و کیفیت لوگوهای حرفه­ای را ندارند.

البته لوگویی که میدجورنی به شما تحویل می­دهد کیفیت چندان بالایی ندارد و معمولاً متن آن هم باید اصلاح شود که با استفاده از نرم­افزارهایی مثل Adobe Illustrator، Conva و Photoshop می­توان هم کیفیت تصویر را بالا برد و  هم متن موردنظر خود را به آن اضافه کرد.

من از میدجورنی خواستم که یک نماد (Emblem) برای یک گروه کوه­نوردی و طبیعت­گردی بسازد. نوع تصویر لوگو تعیین و برای فرم هنری آن از دو سبک نقاشی چسب­رنگ (تمپورا) و زغال استفاده شد.

 

تصویرسازی با کلمات

شما می­توانید از لوگوهای تولید شده برای وب­سایت، کارت ویزیت، بنرهای تبلیغاتی و به‌طورکلی همه نیازهای تبلیغات دیجیتالی و چاپی کسب‌وکار خود استفاده کنید.

تولید تصاویر متناسب با محتوای وب­سایت یا شبکه­ های اجتماعی

پیدا کردن تصاویر برای مطالب وب­سایت و شبکه­های اجتماعی با استفاده از موتورهای جستجو معمولاً نتایج یکسان و شبیه به همی دارد و استخدام یک گرافیست باتجربه با حقوق بالا هم برای کسب­و­کارهای تازه­کار و کوچک انتخاب به صرفه­ای نیست.

با استفاده از میدجورنی کافی است که شما تصویر مناسب با محتوای خود را برای میدجورنی توضیح دهید و با کمی آزمون‌وخطا و طی چند دقیقه صاحب یک تصویر یونیک و باکیفیت شوید که کاملاً با محتوای شما مطابقت داشته باشد.

فرض کنید که شما مطلبی در مورد سربازان ایرانی در دوره ساسانیان نوشته­اید و می­خواهید تصویری متناسب با آن به متن اضافه کنید. من از میدجورنی خواست که تصویری از یک واحد نظامی دوره ساسانیان در حال آماده شدن برای نبرد تولید کند. البته شاید از نظر تاریخی چندان دقیق نباشد؛ اما کمی سعی و خطا می­توان آن را اصلاح کرد.

تصویرسازی با کلمات

کاربرد میدجورنی در معماری

معماران یا دانشجوهای رشته معماری می­توانند از میدجورنی برای طراحی مفهومی و تولید و مشاهده نسخه­های متفاوت و متنوع پروژه خود، بدون نیاز به طراحی­های پیچیده و زمان­بر و کامپیوترهای رندرینگ قوی، استفاده کنند.

سرعت بسیار بالای میدجورنی در تولید تصاویر، و امکان سفارشی­سازی بسیار بالای آنها باعث می­شود که شرکت­های معماری کوچک­تر هم بتوانند امکان رقابت با شرکت­های مجهز و پیشرفته داشته باشند.

البته ساختار پرامپت­های مورد نیاز برای تولید تصویر برای پروژه­های معماری کمی با بقیه متفاوت و باید در آن سبک معماری، مصالح به‌کاررفته، نوع نمای ساختمان و دیگر جزئیات موردنظر مشخص شده باشد. دقت کنید که کاربرد میدجورنی در معماری فقط برای مشاهده نمای کلی یک ساختمان یا طرح نیست و شما می­توانید پس از مشخص‌کردن سایر جزئیات ساختمان طراحی داخلی، حیاط، آشپزخانه یا نمای لابی ساختمان را به تصویر بکشید.

من در این مثال از میدجورنی خواستم یک ویلای کنار ساحل مدرن با دیوارهای شیشه­ای گران قیمت و استخر بدون لبه بسیار لوکس را برایم به تصویر بکشد. دقت کنید که این یک مثال خیلی ساده برای کاربرد میدجورنی در معماری است و شما می­توانید با یادگرفتن دستورات مخصوص این کار تصاویر شگفت­انگیزی خلق کنید.

تصویرسازی با کلمات

طراحی وب­سایت با میدجورنی

میدجورنی می­تواند آیکون، لوگو، رابط کاربری، عکس محصول و دیگر نیازهای گرافیکی یک طراح وب‌سایت را در یک پکیج کامل ارائه دهد. البته برای طراحی یک وب­سایت باید از ابزارهای زیادی استفاده کرد و استفاده از میدجورنی به تنهایی کافی نیست اما می­توان گفت حداقل از نظر ایده­پردازی بسیار مفید خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکر شده یکی از بهترین کاربردهای میدجورنی برای طراحان وب­سایت تولید تصویر از رابط کاربری (UI Screen) است. البته برای استفاده از تصاویر تولید شده باید آنها را توسط یک طراح رابط کاربری مسلط به نرم­افزارهای گرافیکی دوباره پیاده­سازی کرد؛ اما مشاهده نمای کلی رابط کاربری پیش از اتمام کار موهبتی ست که هیچ طراحی نمی­تواند از آن چشم­پوشی کند.

در تصویر بعدی من از میدجورنی خواستم که یک رابط کاربری باکیفیت بالا و یک رابط کاربری تمیز برای اپلیکیشن موبایل یک فروشگاه کتاب آنلاین تولید کند.

تصویرسازی با کلمات

سخن آخر

قدرت تصویرسازی میدجورنی و کاربردهای آن به معنای واقعی کلمه شگفت­انگیز است. البته ممکن است تصویر نهایی دقیقاً با تصور ذهنی شما مطابقت نداشته باشد و تصویر تولید شده همواره با کمی چاشنی شانس و اقبال همراه است ولی می­توانید مطمئن باشید که نتیجه کار شما را شگفت­زده خواهد کرد.

الگوریتم و هوش مصنوعی میدجورنی مدام در حال بهبود و پیشرفت است و اخیراً نسخه 2/5 آن در دسترس عموم قرار گرفته است. عکس­های تولید شده توسط میدجورنی و دیگر ابزارهای مشابه رفته رفته واقعی­تر می­شوند و به زودی تشخیص آنها از یک عکس واقعی غیر ممکن خواهد بود.

بزرگ‌ترین رقیب میدجورنی در زمینه تصویرسازی DALL-E 2 است که همان‌طور که گفتیم چند ماه قبل از میدجورنی آغاز به کار کرد. هر دوی این پلتفرم­ها تصاویر درخشان و فوق­العاد­ه­ای تولید می­کنند و هر دو ارزش خرید بالایی دارند. در پایان بد نیست این دو پلتفرم را از نظر کاربرد، قیمت، رابط کاربری و دقت تصاویر تولید شده با هم مقایسه کنیم و با کلیک روی لینک میتوانید اکانت DALL-E  را تهیه کنید.

 

 

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها