پشتیبانی تا پنجم فروردین ماه فقط از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

در این مطلب قصد داریم به سوال وکتور چیست پاسخ داده و در کنار آن، با بهترین سایت‌ها برای دانلود فایل وکتور آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

وکتور چیست و چه کاربردی دارد ؟

زمانی که شما مشغول کار روی فایل‌های دیجیتالی هستید، دو فرمت از این تصاویر در دسترس خواهند بود: Vector و Raster. هر دو حالت یاد شده ممکن است با فرمت‌های مختلفی ذخیره شوند. اما مهم است بدانید چه زمانی نیاز به استفاده از هر یک از آن‌ها خواهید داشت و بهترین فرمت برای ذخیره فایل‌های رستر و وکتور چیست.

فایل‌های Vector تصاویری هستند که با فرمول‌های ریاضی ساخته می‌شوند و نقاطی را روی یک شبکه ایجاد می‌کنند. فایل‌های Raster از سوی دیگر از بلوک‌های رنگی که معمولا با نام پیکسل از آن‌ها یاد می‌شود، ساخته می‌شوند. از آن جا که افزایش سایز بدون از دست دادن رزولوشن از اهمیت بالایی برخودار است، لذا فایل‌های وکتور در بسیاری از موارد بر فایل‌های رستر ارجحیت داشته و طراحان اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

انواع فایل‌های وکتور

متداول ترین نوع فایل‌های وکتور عبارتند از:

فایل‌ها با فرمت ai

این فایل‌ها توسط نرم افزار Adobe Illustrator آماده شده و اغلب برای استفاده در صنعت چاپ یا کارهای گرافیکی (مانند طراحی لوگو) از آن‌ها استفاده می‌شود.

فایل‌ها با فرمت eps

این فرمت که مختصر شده عبارت Encapsulated PostScript است، حالت قدیمی فایل‌های گرافیکی وکتور به حساب می‌آید. اما بد نیست بدانید این فایل‌ها مانند اسناد با فرمت ai از بکگراند شفاف پشتیبانی به عمل نمی‌آورند.

فایل‌ها با فرمت pdf

این فرمت که مختصر شده عبارت Portable Document Format است، برای جابجایی اسناد میان سیستم‌های مختلف کاربرد داشته و از طریق نرم افزار Adobe Acrobat نیز قابل ویرایش خواهد بود.

فایل‌ها با فرمت svg

این فرمت که مختصر شده عبارت Scalable Vector Graphics است، بر اساس فرمت XML که توسط انسان و ماشین‌ها قابل خواندن به حساب می‌آید، طراحی شده است. این فایل‌ها اغلب روی محیط وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که قابلیت ایندکس شدن داشته و امکان جستجو یا برنامه نویسی را نیز دارا است.

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

چه زمانی باید از فایل‌های وکتور استفاده کنیم؟

مهم ترین تفاوت این دو فایل به کاربردهای آن‌ها برمی‌گردد. از آن جا که فایل‌های رستر از پیکسل‌ها تشکیل شده است، اگر آن‌ها را روی سایزی بزرگ‌تر از ابعاد اصلی پرینت کنید، مانند تصویر بالا اطراف آن به صورت پیکسل شده درمی‌آید. چرا که پیکسل‌ها قصد بزرگ‌تر شدن دارند، اما چنین قابلیتی را به هیچ عنوان دارا نیستند و به این ترتیب شاهد تغییر شکل آن‌ها هستیم. به معنای کلی، یک تصویر را از اینستاگرام با ابعاد یک پوستر چاپ نکنید. چرا که کیفیتی مطابق با تصویر اصلی را دریافت نخواهید کرد.

همان طور که اشاره کردیم، فایل‌های وکتور بر اساس فرمول‌های ریاضی طراحی و ساخته می‌شوند. به این ترتیب شما می‌توانید آن‌ها را بدون کاهش رزولوشن، به هر ابعادی که بخواهید بزرگ یا کوچک کنید و مطمئن باشید که هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد. در این حالت شما می‌توانید آن‌ها را به اندازه چاپ روی یک خودکار کوچک کرده، یا در جهت مقابل سایز آن‌ها را تا ابعاد یک بیلبورد بزرگ کنید.

ایجاد تصاویر هنری و با کیفیت را می‌توانید با خرید اکانت chatgpt تجربه کنید.

ویرایش فایل های وکتور در اپلیکیشن‌های مختلف

مشهور ترین نرم افزار برای ویرایش فایل‌های Vector اپلیکیشن Adobe Illustrator است. این فرمت تصویری می‌تواند اطلاعات زیادی را درون خود ذخیره کرده و توسط ایلاستریتور قابل ویرایش خواهد بود. فایل‌های این نرم افزار امکان خروجی به صورت پی دی اف را داشته و این فایل‌ها هم توسط Adobe Acrobat قابل ویرایش هستند.

 بسیاری از پرینترها در شرایط فعلی امکان تعامل با فایل‌های PDF را دارا هستند. البته کارهایی که در نرم افزار Illustrator انجام می‌شود، غیر قابل تخریب است. لذا تبدیل آن به فایل پی دی اف می‌تواند آخرین قدم برای شما به حساب آید.

برنامه Adobe

حالا نوبت به معرفی بهترین سایت‌ها برای دانلود فایل‌های وکتور می‌رسد. در این زمینه، با وب سایت‌های Freepik، Flaticon، Envato Elements و Shutterstock روبرو هستیم که هر کدام را به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.

معرفی بهترین سایت های دانلود وکتور

در ادامه به معرفی بهترین سایت ها برای دانلود وکتور می پردازیم.

معرفی وب سایت Freepik

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

وب سایت فری پیک یک موتور جستجوی خوب و محبوب برای گرافیک دیزاینرها به حساب می‌آید. به این ترتیب شما به صورت رایگان به انبوهی از تصاویر با رزولوشن بالا، تصاویر وکتور، فایل‌های PSD و فایل‌های Illustrator دسترسی خواهید داشت. برای پیدا کردن فایل مورد نظر، می‌توانید از فیلترها یا دسته بندی‌ها استفاده کنید.

ساز و کار وب سایت Freepik

معمولا زمانی که به دنبال تصاویر می‌گردیم، به سراغ موتورهای جستجو می‌رویم. وب سایت فری پیک این کار را به سرعت و با برنامه ریزی برای شما انجام داده و شما می‌توانید با خیالی آسوده اقدام به خرید اکانت فری پیک کنید و پس از آن نتایج را بر اساس میزان کیفیت به شما نمایش داده می‌شود. برای دستیابی به این ویژگی، وب سایت یاد شده بر پایه PHP و Mysql طراحی و توسعه یافته و با وب سرور Nginx پشتیبانی می‌شود.

معرفی وب سایت Flaticon

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

این وب سایت را می‌توان یکی از بهترین منابع برای آیکون‌ها به حساب آورد. رابط کاربری آن باعث می‌شود تا حس کار کردن با این وب سایت بسیار لذت بخش بوده و به راحتی می‌توان به موضوع دلخواه دست پیدا کرد.

از جمله قابلیت‌های وب سایت فلت آیکون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بد نیست بدانید که وب سایت فلت آیکون، زیرمجموعه وب سایت فری پیک است. اما با وجود این که آن‌ها خود را یک مجموعه رایگان معرفی می‌کنند، اما برای بهره‌مندی از برخی امکانات باید هزینه کرده و اشتراک آن را تهیه کنید که می‌توانید برای خرید اکانت Flaticon  به فروشگاه اکانت۴آل مراجعه کنید. آیکون‌های Flaticon پیش‌تر در وب سایت Freepik نیز در دسترس بود. اما در سال ۲۰۱۳ مدیران فری پیک تصمیم گرفتند تا آیکون‌ها را به یک وب سایت مستقل برده و به این ترتیب، وب سایت Flaticon شکل گرفت.

معرفی وب سایت Envato Elements

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

Envato Elements یکی از سرویس‌های شرکت Envato به حساب می‌آید. یکی از مهم ترین اهداف این سرویس، ارائه خدمات مورد نیاز به طراحان و گرافیست‌ها است. از جمله محصولاتی که در Envato Elements یافت می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر اشتراک Envato Elements را خریداری کنید، می‌توانید به گنجینه عظیمی از کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های آموزشی ویدئویی دسترسی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید توانایی‌های خود در حوزه گرافیک را ارتقاء دهید. همچنین اگر کانت ندارید می توانید برای خرید اکانت Envato Elements  به سایت اکانت فور آل مراجعه کنید.

همان طور که اشاره شد، Envato Elements زیر مجموعه شرکت Envato است که در کشور استرالیا و شهر ملبورن مشغول به فعالیت است. این شرکت غیر از Elements، هفت زیر مجموعه دیگر با نام‌های زیر را نیز با خود به همراه دارد:

انواتو در سال‌های اخیر گستره فعالیت‌های خود را افزایش داده و حالا به عنوان منبع شماره یک در حوزه طراحی وب سایت، دوره‌های آنلاین و مرجع آموزش‌های ویدئویی به حساب می‌آید.

معرفی وب سایت Shutterstock

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟ معرفی بهترین سایت های دانلود فایل وکتور

شاتر استاک از جمله سایت‌هایی است که آنچنان نیاز به معرفی نداشته و اغلب کاربران با آن آشنا هستند. این مجموعه که در کشور آمریکا و ایالت نیویورک مشغول به فعالیت بوده و در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده است، تصاویر، فوتیج و موزیک‌های استوک را درون خود جای داده است که منبع فوق العاده جذابی برای عکاسان و افراد فعال در این حوزه به حساب می‌آید.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون تصویر و فایل وکتور در این وب سایت وجود داشته و از سوی دیگر، ۲۱ میلیون فایل ویدئویی و موزیک هم برای علاقمندان به حوزه تدوین در این وب سایت یافت می‌شود.

در سال ۲۰۱۵، شاتراستاک آژانس عکاسی Rex و PremiumBeat (سرویس افکت‌های صوتی) را به ترتیب با قیمت‌های ۳۳ و ۳۲ میلیون دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۱۶، تعداد مشترکین این وب سایت به عدد ۱۰۰ هزار رسید که در آن زمان، ۷۰ میلیون تصویر و ۴ میلیون فایل ویدئویی برای کاربران آماده استفاده بود.

اواخر سال ۲۰۱۶ بود که این کمپانی استرالیایی با امضای قرادادی با شرکت گوگل، به کاربران خود اجازه داد تا از تبلیغات گوگل برای هدایت کاربران به تصاویر شاتراستاک استفاده کرده و به کمک Shutterstock API نیز بتوانند نتایج این کار را مشاهده کنند.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها