 
  آموزش تولید محتوا با chatgpt
اگر کسبوکاری دارید، احتمالاً میدانید که تولید محتوا یکی از مهمترین فرآیندها در بخشهای مختلف آن است. تولید محتوا در بخشهای مختلفی انجام میشود که مهمترین آنها وبسایت و شبکههای اجتماعی است. تولید محتوای جذاب، کاربردی و حرفهای مخاطبان زیادی جذب میکند و با استفاده از آن میتوانید میزان فروش کسبوکارتان را تا چند برابر افزایش دهید. هوش مصنوعی در تمام بخشهای کسبوکار کمک میکند و در بخش تولید محتوا هم میتوانید از آن کمک بگیرید. اما چطور با هوش مصنوعی chatgpt محتوا تولید کنیم؟ در ادامه این مقاله از فروشگاه اکانت فورآل، به بررسی آموزش تولید محتوا با chatgpt میپردازیم و هرچیزی که لازم است در مورد آن بدانید را بررسی میکنیم.
تولید محتوا با ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی بهمعنای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تولید انواع مختلف مانند بلاگپست، محتوای شبکههای اجتماعی، محتوای ایمیل، محتوای تبلیغاتی و… است. در حال حاضر ChatGPT یکی از قدرتمندترین ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی است که با دادن پراپمت دقیق و حرفهای میتوانید محتوای بسیار جذاب و حرفهای خروجی بگیرید. از مهمترین کاربردهای ChatGPT در بخش تولید محتوا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- ایدهپردازی: یکی از مهمترین بخشهای تولید محتوا، ایدهپردازی است. هوش مصنوعی به شما کمک میکند تا جذابترین ایدهها را برای تولید محتوا استفاده کنید؛ مثلاً میتوانید از پیشنهادات هوش مصنوعی برای انتخاب تیترهای اصلی محتوا و زیرتیترها استفاده کنید.
- تولید محتوا: هوش مصنوعی میتواند یک محتوای کامل بر اساس هدفی که درنظر دارید، تولید کند. این کار ممکن است روزانه ساعتها زمان از شما بگیرد که ChatGPT در یک دقیقه این کار با بالاترین کیفیت انجام میدهد.
- بهبود سئو محتوا: اگر محتوا برای سایت است، قطعاً سئو اهمیت زیادی پیدا میکند. چتجیپیتی میتواند کلمات کلیدی مرتبط با موضوع موردنظر را پیدا کرده و با بهینهسازی محتوا بر اساس کلمات کلیدی موردنظر، باعث بهبود رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو شود.
- ترجمه و بازنویسی محتوا: اگر نیاز به ترجمه یا بازنویسی سایت داشته باشید، هوش مصنوعی محتوای موردنظر را از هر زبان زنده دنیا ترجمه میکند. حتی اگر محتوا را از جایی کپی کرده باشید، آن را برایتان بازنویسی میکند تا کپی بودن آن توسط موتورهای جستجو تشخیص داده نشود.
- شخصیسازی لحن و سبک محتوا: آخرین کاربرد استفاده از چتجیپیتی برای تولید محتوا، شخصیسازی لحن و سبک محتوا است. در واقع میتوانید محتوا را با همان سبک نوشته که نیاز دارید، تولید کنید.
علاوه بر این موارد از استفاده هوش مصنوعی برای تولید محتوا، کاربردهای مختلفی دیگری هم دارد! مانند ایجاد تقویم محتوایی، استراتژی محتوا، آنالیز موفقیت محتوا بر اساس KPI ها و…! بنابراین آموزش تولید محتوا با chatgpt برای کسبوکارها اهمیت زیادی دارد که در ادامه آن را بررسی میکنیم.
آموزش مرحلهبهمرحله تولید محتوا با ChatGPT
اگر قصد تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT را دارید، لازم است 4 مرحله زیر را طی کنید و در نظر داشته باشید که خرید chatgpt plus و نسخه پریمیوم کیفیت بیشتری در هنگام تولید محتوا به شما ارائه میدهد:

- مشخص کردن هدف محتوا
اولین قدم تولید محتوا با هوش مصنوعی، مشخص کردن هدفتان است. در واقع پیش از هر چیزی باید ببینید که محتوای موردنظر قرار است شما به چه هدفی برساند؟ برای مثال:
- محصول یا خدماتی را معرفی کنید؟
- آموزشی در اختیار کاربران قرار دهید؟
- در شبکههای اجتماعی فالوور جذب کنید؟
- رتبه سایت را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید؟
- کاربران از حضور برند شما در فضای آنلاین مطلع شوند؟
هدفتان روی مراحل بعدی تولید محتوا با هوش مصنوعی هم تاثیر زیادی دارد و روی نوشتن پراپمت بسیار موثر است.
- مشخص کردن نوع محتوای موردنیاز
دومین قدم تولید محتوا با هوش مصنوعی، مشخص کردن نوع محتوای موردنیاز است. در این مرحله باید مشخص کنید که محتوای موردنظر قرار است در کجا استفاده شود! این موضوع روی موارد زیر موثر است:
- حجم محتوا: حجم محتوای تولید شده برای شبکه اجتماعی توئیتر کاملاً با حجم محتوای سایت متفاوت است.
- لحن محتوا: لحن محتوای مورد استفاده اینستاگرام با لحن محتوای منتشر شده روی سایت متفاوت است و بر اساس هدفتان باید آن را مشخص کنید.
- فرمت محتوا: فرمت محتوای منتشرشده روی یوتیوب با فرمت محتوای منتشر شده روی سایت متفاوت است؛ چرا که محتوای اول باید ویدئویی باشد اما محتوای دوم میتواند متنی، تصویری، اینفوگرافیک، ویدئویی و… باشد.
بنابراین در این مرحله باید نوع محتوای موردنیاز بر اساس پلتفرم انتشار آن کاملاً متفاوت است و باید بر اساس هدفتان تولید شود.
- نوشتن پراپمت حرفهای برای تولید محتوا
پراپمت در واقع دستور یا درخواستی است که برای ChatGPT یا ابزارهای دیگر هوش مصنوعی ارسال میکنید! هر چقدر پراپمت حرفهای و دقیقتر باشد، خروجی کار هم حرفهایتر و با جزئیات بیشتری خواهد بود. یک پراپمت حرفهای برای تولید محتوا باید شامل موارد زیر باشد:
- نوع محتوا
- طول محتوا
- مخاطبان هدف
- جزئیات موردنظر
- هدف نهایی محتوا
- لحن و سبک محتوا
- فرمت و ساختار محتوا
البته میتوانید جزئیات بیشتری هم به پراپمت خود اضافه کنید. برای مثال، یک نمونه ساده از پراپمت تولید محتوا با هوش مصنوعی بهصورت زیر است:
«یک [نوع محتوا] با موضوع [موضوع محتوا] با برای [مخاطب هدف] و بهینهشده بر اساس کلمات کلیدی [کلمات کلیدی] بنویس. لحن متن [رسمی/دوستانه/تبلیغاتی] باشه و شامل [تعداد کلمه، تیترها، نکات سئو و …] باشه»
اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید، آنها را هم در انتهای پراپمت اضافه کنید تا نتیجه نهایی بتواند نظرتان را جلب کند.
- ویرایش، شخصیسازی و بهینهسازی محتوا بر اساس نیازتان
آخرین مرحله ویرایش و بهینهسازی محتوا بر اساس نیازتان است! پس از تحویل گرفتن محتوا از هوش مصنوعی لازم است یک بار آن را بخوانید؛ پیشنهاد میکنیم چکلیستی داشته باشید و موارد مهم را قبل از انتشار محتوا در سایت یا شبکههای اجتماعی بررسی کنید. گاهی اوقات اطلاعات هوش مصنوعی نیاز به کامل کردن دارد، گاهی اوقات لازم است لحن آن را بر اساس لحن برندتان بازنویسی کنید، گاهی اوقات هم نیاز به اضافه کردن متن، لینک، عکس و… دارد که باید پس از تولید محتوا و قبل از انتشار آن بررسی کنید.
بهترین پرامپتها برای تولید انواع محتوا با ChatGPT
در این بخش از مقاله چند مورد از پراپمتهای حرفهای برای تولید انواع محتوا برای پلتفرمهای مختلف را بررسی میکنیم.
- پراپمت تولید محتوای سایت یا وبلاگ
یک مقاله [تعداد کلمه] کلمهای با موضوع «[موضوع مقاله]» بنویس. مخاطب هدف [توضیح مخاطب] است. لحن متن [رسمی/دوستانه/آموزشی/تبلیغاتی] باشد و شامل تیترهای فرعی و نکات کلیدی باشد. لطفاً در مقاله از مثالها و آمار واقعی مرتبط استفاده کن.
- پراپمت تولید محتوای شبکههای اجتماعی
یک کپشن جذاب و کوتاه برای پست اینستاگرام با موضوع «[موضوع]» بنویس. لحن متن [دوستانه/انگیزشی/تبلیغاتی] باشد و مخاطب را به تعامل یا کامنت گذاشتن دعوت کند.
- پراپمت تولید محتوای جذاب برای ایمیل تبلیغاتی
یک ایمیل تبلیغاتی حرفهای و جذاب درباره محصول / خدمت [نام محصول یا خدمت] بنویس. لحن متن رسمی و متقاعدکننده باشد. در متن به مزایا، تخفیفها و دعوت به اقدام (CTA) اشاره کن.
علاوه بر موارد بالا میتوانید هزاران پراپمت دیگر بر اساس نیاز خود استفاده کنید. برای مثال، اگر نیاز به لیستی از ایدههای تولید محتوا دارید میتوانید از پراپمت « ۱۰ ایده خلاقانه برای تولید محتوا با موضوع [موضوع کلی]» استفاده کنید.
نحوه تولید محتوای سئو شده با استفاده از ChatGPT
اگر قصد انتشار محتوا در سایت کسبوکارتان را دارید، بهینهسازی محتوا و رعایت اصول سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. در چنین شرایطی لازم است موارد زیر را برای تولید محتوای سئوشده با ChatGPT رعایت کنید:

- تحقیق کلمات کلیدی
ابزارهای هوش مصنوعی بهخوبی میتوانند محتوای جذاب و حرفهای تولید کنند اما بهتر است قبل از آن، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. برای این کار میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Keyword Planner یا KwFinder استفاده کنید. سپس کلمه کلیدی اصلی به همراه کلمات کلیدی فرعی را در پراپمت خود در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید تا محتوا را بر اساس آن تولید و بهینهسازی کند.
- مشخص کردن تیترها با کلمات کلیدی
تیترها در محتوای سئوشده اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در آن استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم تیترهای نهایی را خودتان در اختیار ChatGPT قرار دهید و تنها برای تولید محتوا از هوش مصنوعی کمک بگیرید. البته پیدا کردن تیترهای جذاب و پرجستجو توسط هوش مصنوعی را هم پیشنهاد میکنیم؛ پس از ارائه لیست تیترها، بهترین موارد را انتخاب و برای تولید محتوا در پراپمت خود قرار دهید.
- ویرایش و بهینهسازی نهایی
باوجود آن که کلمات کلیدی را در اختیار هوش مصنوعی قرار میدهید اما بهتر است پس از تولید محتوا آن را بررسی کنید. ممکن است برخی کلمات کلیدی در جایگاه مناسبی استفاده نشده باشد! در چنین شرایطی با یک بار بررسی و ویرایش نهایی میتوانید محتوای بهینه و جذابی برای موتورهای جستجو تولید کنید.
- استفاده از تصاویر مرتبط و لینکسازی داخلی
لینکسازی و استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط نقش مهمی در سئو دارد! بنابراین در نهایت، لینکهای داخلی مرتبط سایت خود را در محتوا قرار دهید و لینکدهی خارجی به منابع معتبر را هم فراموش نکنید.
با رعایت موارد بالا میتوانید یک محتوای سئوشده و بهینه برای موتورهای جستجو منتشر کنید و شاهد رشد رتبه صفحات سایت خود در گوگل باشید. البته پس از انتشار حتماً از ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس برای بررسی رتبه صفحات و ترافیک دریافتی استفاده کنید و با بهینهسازی و آپدیت محتوای خود، به رشد همیشگی رتبه صفحات خود کمک کنید. با کمک بهترین افزونه های چت جی پی تی میتوانید کیفیت بیشتری هنگام تولید محتوا با این هوش مصنوعی ارائه دهید.
راهکارهای بهینهسازی محتوای تولیدشده برای گوگل
در کنار روش بهینهسازی محتوای تولید شده توسط ChatGPT برای گوگل، راهکارهای دیگری هم برای بهینهسازی محتوا وجود دارد که عبارتند از:

- آپدیت محتوا : در بازههای زمانی مختلف محتوا را بر اساس اطلاعات جدید، نیاز کاربران و کلمات کلیدی پرجستجو آپدیت کنید
- بهینهسازی تصاویر: سایر تصاویر را کم، از نام مرتبط با تصاویر استفاده و اضافه کردن Alt Text به تصاویر را فراموش نکنید.
- استفاده از کلمات کلیدی مترادف و LSI: از کلمات کلیدی مترادف و همخانواده برای جلوگیری از کیورد استافیگ و طبیعیتر بودن محتوا استفاده کنید.
- استفاده اصولی از هدینگهای مختلف: از هدینگهای H1، H2 و H3 بهصورت درست و اصولی استفاده کنید. همچنین بهینه بودن ساختار هدینگها کمک زیادی به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو میکند.
- استفاده از کلمات کلیدی در بخشهای مختلف: از کلمات کلیدی در همه بخشها استفاده کنید؛ عنوان، تیترهای داخلی و محتوای اصلی.
- استفاده از متا دیسکریپشنهای حرفهای و بهینه: متا دیسکریپشنها را با کلمات کلیدی بنویسید. همچنین از بهینه و جذاب بودن آن بهنحوی که نرخ کلیک را افزایش دهد، مطمئن شوید.
- استفاده از عنوانهای جذاب و بهینه برای تیترهای داخلی: استفاده از عنوانهای جذاب به همراه کلمات کلیدی مرتبط کمک زیادی به خوانده شدن محتوا و همچنین حضور طولانی مدت کاربران در صفحه سایت شما میشود.
با رعایت موارد بالا محتوا در موتورهای جستجو رشد بسیار زیادی میکند و میتوانید با حضور در رتبههای اول گوگل، هزاران مخاطب هدف را جذب کنید.
ایدههای محتوایی خلاقانه با استفاده از ChatGPT
خلاقیت در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد! اگر به دنبال رشد کسبوکارتان از طریق ایدههای خلاق هستید، پیشنهاد میکنیم از انواع محتوای زیر برای جلب نظر مخاطبان هدف استفاده کنید:
- محتوای آموزشی: کاربران در هر حوزهای به دنبال اطلاعات و محتوای آموزشی هستند! بنابراین انتشار محتوای آموزشی در حوزه کاری خود را فراموش نکنید؛ البته محتوای شما باید درباره موضوعاتی که توسط کاربران قابل اجرا باشد.
- محتوای تعاملی: محتوای تعاملی به رشد کسبوکارتان کمک میکند؛ بهخصوص که اگر در حال تولید محتوای برای شبکههای اجتماعی خود هستید این کار به افزایش فالوورها و نرخ تعامل پیج کمک زیادی خواهد کرد.
- محتوای سریالی: در شبکههای اجتماعی محتوای سریالی و چند قسمتی میتواند کاربر را بارها و بارها به صفحه پروفایل برای پیدا کردن قسمتهای دیگر محتوا هدایت کند.
- محتوای داستانمحور: داستانها همیشه برای کاربران جذاب هستند و تولید محتوا بهصورت داستان محور (Storytelling) کمک زیادی به خوانده شدن کامل محتوا میکند.
- محتوای ترند یا مناسبتی: تولید محتوا بر اساس ترندهای روز یا مناسبتهای پیشرو میتواند نظر کاربران را جلب کند.
اگر قصد تولید محتوای خلاقانه با ChatGPT را دارید، کافی است پراپمت موردنظر را به آن بدهید. برای مثال، اگر قصد تولید محتوای تعاملی دارید کافی است از هوش مصنوعی بخواهید چندین سوال تعاملی در حوزه کاری برایتان تولید کند و محتوایتان را بر اساس آن ایجاد کنید.
استفاده حرفهای از ChatGPT در تیمهای تولید محتوا
از مهمترین کاربردهای ChatGPT در تیمهای محتوا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استراتژی و تقویم محتوا: چت جیپیتی در بخش تولید استراتژی محتوا و چیدن تقویم محتوا کمک زیادی میکند. چرا که بر اساس هدفتان از تولید محتوا و موضوع کسبوکارتان، لیستی از محتوا در اختیارتان قرار میدهد. حتی میتواند توضیحاتی را هم در مورد هر ایده ارائه کند تا محتوای جذابی تولید کنید.
- تولید محتوا با پراپمت حرفهای: چت جیپیتی در تیمهای محتوا میتواند به تولید محتوای حرفهای و کاربردی کمک کند! کافی است پراپمت حرفهای ارائه کنید؛ هرچقدر جزئیات بیشتری ارائه کنید، محتوای نهایی جذابتر و حرفهایتر خواهد بود.
- ویراستاری و بازنویسی محتوا: چت جیپیتی در تیمهای محتوا به ویراستاری و بازنویسی محتوا میپردازد تا در کمترین زمان ممکن بتوانید محتوایتان را از نظر نگارشی بهینهسازی کنید.
- بهینهسازی محتوا بر اساس اصول سئو: کافی است موارد سئویی را در پراپمت خود بهکار ببرید تا یک محتوای سئوشده و حرفهای تحویل بگیرید.
- تولید محتوای چند رسانهای (تصویری یا ویدئویی): اگر نیاز به محتوای تصویری یا ویدئویی دارید، کافی است پراپمت حرفهای ارائه کنید تا دقیقاً همان چیزی که نیاز دارید را برایتان تولید کند.
بنابراین استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا کمک زیادی به تیمهای محتوایی میکند و میتوان در زمان و هزینه صرفهجویی کند.
نکات ضروری برای بهبود کیفیت خروجی ChatGPT
چند نکته مهم برای بهبود کیفیت خروجی ChatGPT وجود دارد که عبارتند از:

- نوشتن پراپمت با جزئیات کامل: هرچقدر جزئیات پراپمت ارائه شده بیشتر و دقیقتر باشد، نتیجه نهایی حرفهایتر است.
- مشخص کردن هدف محتوا: مشخص کردن اهداف نهایی از انتشار محتوا میتواند کمک زیادی به حرفهایتر شدن محتوا و افزایش نرخ تبدیل کند.
- مشخص کردن مخاطبان هدف: تعیین مخاطبان هدف برای ChatGPT کمک زیادی به تولید محتوا برای همان افراد میکند.
- بازبینی نهایی توسط نیروی انسانی: هرچقدر هم که پراپمت عالی باشد، باز هم نتیجه نهایی آماده انتشار نیست؛ بلکه باید توسط نیروی انسانی اطلاعات، محتوا، لحن و اصول سئو بررسی شود.
- استفاده از آخرین و جدیدترین نسخه چت جی پی تی ( مشاهده تفاوت نسخههای Chatgpt)
بررسی قانونی بودن استفاده از ChatGPT در تولید محتوا
یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیایدف این است که استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا قانونی است؟ بله کاملاً قانونی است و هیچگونه حق کپیرایتی ندارد. با این حال، مسئولیت قانونی آن با خودتان است و باید مواردی مانند محدودیتهای رایج و رعایت قوانین محلی کشورها را درنظر بگیرید! برای مثال اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوایی استفاده کنید که حقوق دیگران را نقض میکند، در صورت بروز مشکلات قانونی خودتان مسئول آن هستید، نه ChatGPT.
محدودیتهای رایج ChatGPT در تولید محتوا
استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا محدودیتهایی دارد که عبارتند از:
- مسئولیت قانونی محتوای منتشرشده با کاربران است: هوش مصنوعی هیچگونه مسئولیتی در قبال اطلاعات تولید و منتشر شده ندارد و مسائل قانونی آن برعهده خودتان است.
- احتمال جریمه شدن توسط گوگل در صورت کپی بودن محتوا وجود دارد: کسبوکارهای زیادی از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده میکنند و این موضوع احتمال کپی تشخیص دادن محتوا توسط گوگل را بالا میبرد. بنابراین قبل از انتشار محتوا حتماً آن را توسط ابزارهایی مانند Copyscape چک کنید. در صورت نیاز، محتوا را بازنویسی کنید تا تکراری بودن محتوا یا Plagiarism به سایت شما آسیب نزند.
- از هوش مصنوعی برای تولید محتوای پزشکی و حقوقی استفاده نکنید: محتوای حقوقی و پزشکی میتواند منجر به خطر برای جان انسان شود! بنابراین تحت هیچ شرایطی ChatGPT را منبع اصلی برای تولید محتوا در این حوزهها قرار ندهید و به سراغ افراد متخصص یا سایتهای معتبر بروید. حتی اگر مجبور شدید از ChatGPT برای تولید محتوای حقوقی و پزشکی استفاده کنید، حتماً از یک متخصص برای بررسی نهایی آن کمک بگیرید.
سخن پایانی
هوش مصنوعی در بخشهای مختلفی از زندگی کاربران استفاده میشود و کسبوکارها هم از آن برای تولید محتوای سایت، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیگر استفاده میکنند. در این مقاله به بررسی آموزش تولید محتوا با ChatGPT پرداختیم و تمام نکاتی که لازم است در مورد آن بدانید را بررسی کردیم. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را بهصورت کامل راهنمایی کنیم.