پشتیبانی تا پنجم فروردین ماه فقط از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

مقایسه پلتفرم‌های آموزش آنلاین کورسرا و یودمی

انتخاب و گذراندن یک دوره آموزشی آنلاین مناسب نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارد و بهتر است قبل از انتخاب کیفیت استادان و دوره‌ها و اعتبار پلتفرم را بادقت بررسی کنیم. به‌ قول‌ معروف جنگ اول بهتراز صلح آخر است.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه کورسرا و یودمی بپردازیم. هر دو این پلتفرم‌ها دوره‌های خوب و با کیفیتی ارائه می‌دهند؛ اما باید دید کدام برای شما مناسب‌تر است.

کورسرا به داشتن دوره‌هایی معروف است که از سوی بهترین دانشگاه‌های جهان ارائه می‌شوند؛ اما یودمی در واقع یک بازار جهانی برای ارائه دوره‌های آنلاین است که همه جور دوره آموزشی در آن در دسترس قرار دارد.

البته قصد ما در این مقاله معرفی بهترین پلتفرم نیست؛ بلکه فقط می‌خواهیم به شما کمک کنیم که بسته به نیازهای آموزشی خود مناسب‌ترین پلتفرم را انتخاب کنید.

یودمی بهتر است یا کورسرا 

آشنایی با کورسرا

کورسرا حدود 70 میلیون کاربر دارد و دوره‌های آن توسط برترین دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه میشیگان، کارنگی ملون، ییل، ام‌آی‌تی، استنفورد و کلمبیا ارائه می‌شود. کورسرا دارای بیش از 7000 دوره آموزشی است که به 40 زبان دنیا (البته بیشتر انگلیسی) تدریس می‌شوند.

دوره‌های کورسرا هم به‌صورت بلندمدت و هم کوتاه‌مدت و در رشته‌های متنوعی ارائه و اکثر آنها در زمینه‌های علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، کسب‌وکار و سلامت تدریس می‌شوند.

corsera را انتخاب کنیم یا udemy

آشنایی با یودمی

یودمی یک پلتفرم آموزشی بین‌المللی و محبوب است که بیش از 200 هزار دوره آنلاین و بیش از 50 میلیون کاربر دارد. دوره‌های یودمی به بیش از 60 زبان تدریس می‌شوند و محبوب‌ترین دوره‌های آن طراحی، توسعه نرم‌افزار و بازاریابی است.

دوره‌های آموزشی یودمی توسط استادانی با تخصص‌های متنوع و مختلف تدریس می‌شوند و هیچ محدودیت خاصی برای تدریس یک دوره آموزشی وجود ندارد.

 مقایسه کورسرا و یودمی و بررسی تفاوت‌های اصلی

 مزیت دوره‌های یودمی

همان‌طور که گفتیم در Udemy هر کسی می‌تواند دوره خود را بسازد و در پلتفرم آپلود کند. البته دوره‌های بسیار باکیفیت با اساتید برجسته هم در یودمی وجود دارد و این شما هستید که باید کیفیت دوره و اعتبار استاد آن را قبل از خرید به ‌دقت بررسی کنید.

به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از خرید هر دوره آموزشی نظرات بقیه کاربران در مورد آن دوره و استاد آن را به‌ دقت مطالعه کنید و بعد از حصول اطمینان، هزینه آن را پرداخت کنید.

 مزیت دوره‌های کورسرا

در کورسرا اکثر دوره‌ها توسط اساتیدی تهیه می‌شود که در رشته خود دارای اعتبار هستند و توسط دانشگاه‌ها و کمپانی‌های بزرگ پشتیبانی می‌شوند و کیفیت آموزشی قابل‌قبولی دارند. کورسرا تنها اساتیدی را برای تدریس انتخاب می‌کند که در رشته خود دارای تجربه، مهارت و اعتبار بالایی باشند.

اگر شما به طور تصادفی چند دوره را از هر دو پلتفرم انتخاب کنید شانس اینکه دوره‌های کورسرا دارای اعتبار بالاتر و اساتید بهتری باشند، بیشتر است.

تهیه‌ی این پلتفرم آموزشی از طریق خرید اکانت کورسرا در اکانت فور آل امکان‌پذیر خواهد بود.

 

برترین دوره‌ها و اساتید یودمی

معرفی دوره‌های کورسرا و یودمی

  1. Andrei Dumitrescu: مدیریت شبکه‌های کامپیوتری
  2. Andrei Neagoie: برنامه‌نویسی
  3. Hadelin De Ponteves: یادگیری ماشین، بلاک‌چین، یادگیری عمیق
  4. Tim Buchalka: برنامه‌نویسی
  5. Jonas Schmedtmann: برنامه‌نویسی
  6. Daragh Walsh: دیجیتال مارکتینگ

 

 برترین دوره‌ها و اساتید کورسرا

  1. Andrew NG: یادگیری ماشینی (دانشگاه استنفورد)
  2. Dr Russell Severance: برنامه‌نویسی (دانشگاه میشیگان)
  3. Andrew Ng: یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی
  4. Nicky Bull: اکسل برای کسب‌وکارها
  5. Dr Charles Severance: پایتون (دانشگاه میشیگان)
  6. Ian G. Harris: برنامه‌نویسی و اینترنت اشیا (دانشگاه کالیفرنیا)

دو فهرست بالا بدون هیچ ترتیبی ذکر شده‌اند و تنها معرف تعدادی از اساتید برتر یودمی و coursera هستند.

 

مقایسه مدارک و هزینه‌ها در کورسرا و یودمی 

اعتبار مدارک یودمی و کورسرا

یودمی بیشتر برای کسانی مناسب است که می‌خواهند یک مهارت جدید را یاد بگیرند از آن برای پیشرفت در کسب‌وکار خود استفاده کنند. البته در یودمی دوره‌هایی هستند که با گذراندن آنها مدارک دانشگاهی دریافت می‌کنید؛ اما همان‌طور که گفتیم این پلتفرم بیشتر برای یادگیری و نه برای دریافت مدارک معتبر مناسب برای رزومه کاری انتخاب می‌شود.

از سوی دیگر مدارک کورسرا به دلیل اینکه از ابتدا از سوی دانشگاه‌ها و کمپانی‌های معتبر طراحی و تدریس می‌شوند برای اضافه‌کردن به رزومه، گرفتن ترفیع کاری و تحصیلی بهتر است.

البته دوره‌های udemy ارزشمند هستند؛ اما برای یادگیری مهارت‌های کاری و تحصیلی و نه برای استفاده رسمی از آنها.

 

 مقایسه کورسرا و یودمی از لحاظ هزینه دوره‌ها

اگر چه دوره‌های گران‌قیمت زیادی در یودمی وجود دارند؛ اما اکثر دوره‌های آن با قیمت‌های مناسب (حتی زیر 10 دلار) و با گارانتی 30 روزه بازگشت هزینه ارائه می‌شوند. خرید دوره‌های آموزشی از یودمی درست مانند خرید از یک فروشگاه آنلاین معمولی و سرمایه‌گذاری است و صرف هزینه در آن تجربه‌ای بسیار آسان و سرراست است.

دوره‌های کورسرا می‌توانند از چند ده دلار تا چند هزار دلار قیمت داشته باشند؛ اما باز هم نسبت به هزینه لازم برای رفتن یک دانشگاه رسمی و دریافت مدرک دانشگاهی ارزان‌تر تمام می‌شود.

اگر تازه در کورسرا ثبت‌نام کرده باشید یک دوره آزمایشی 7 روزه به شما تعلق می‌گیرد که در آن به تمام درس‌ها دسترسی دارید و می‌توانید هر وقت خواستید انصراف دهید. البته کورسرا یک برتری هم دارد و آن اشتراک کورسرا پلاس است که با خرید آن شما به اکثر دوره‌ها دسترسی کامل خواهید داشت.

در زمینه قیمت باید گفت که دوره‌های یودمی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شوند و خرید از این پلتفرم پیچیدگی کمتری دارد.

 

معیار انتخاب کورسرا و یودمی 

دلایل انتخاب یودمی

یودمی بیشتر برای کسانی جذاب است که فقط به دنبال یادگیری یک مهارت و نه کسب مدرک معتبر هستند. در یودمی هر کسی می‌تواند بدون نگرانی از انجام ندادن تکالیف یا جدول زمانی تعیین شده و سر فرصت به یادگیری مبحث موردعلاقه خود بپردازد.

دلیل دیگری که می‌تواند در انتخاب یودمی مؤثر باشد وقت و هزینه بالای لازم برای گذراندن دوره‌های کورسرا است. در یودمی شما می‌توانید برای هر مهارتی چندین دوره آموزشی ارزان‌ قیمت پیدا کنید و بعد از خواندن نظرات کاربران، بهترین دوره را انتخاب کنید.

برای استفاده از این پلتفرم آموزشی می‌توانید از طریق خرید اکانت یودمی اقدام بفرمایید.

 دلایل انتخاب کورسرا

گذراندن دوره‌های آموزشی کورسرا نیاز به تعهد، وقت و هزینه بالاتری دارد که البته کورسرا با ارائه دوره‌های باکیفیت، مدارک و گواهینامه‌های معتبر و اساتید برجسته جبران می‌کند.

به طور معمول کورسرا بیشتر برای کسانی که به دنبال کسب یک مدرک تخصصی معتبر برای پیشرفت در کسب‌وکار یا کسب یک مدرک جدید برای تحصیلات تکمیلی خود هستند مناسب است.

 نتیجه‌گیری

در نهایت توجه به این نکات می‌تواند در انتخاب میان یودمی و کورسرا به شما کمک کند:

امیدواریم باتوجه‌ به این نکات و دیگر جزئیات ذکر شده در این مقاله بتوانید انتخاب بهتری انجام دهید و نتیجه بهتری بگیرید؛ زیرا در پایان این شما هستید که باید بر پایه نیازها و ترجیحات خود بهترین دوره و پلتفرم آموزشی را برای خود انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

برای گذراندن یک دوره آموزشی، کورسرا گزینه بهتری است یا یودمی؟
هر دو پلتفرم آموزشی مزایای بسیار زیادی دارند اما بررسی مواردی مانند مدت مورد نیاز جهت گذراندن دوره، هزینه‌ی دوره و یا اعتبار مدرک دریافتی می‌تواند برای تصمیم گیری بهتر، کمک کننده باشند. این موارد به طور کامل در مقاله بیان شده‌اند.
0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها