پشتیبانی تا پنجم فروردین ماه فقط از طریق تلگرام در دسترس میباشد.

Netflix (نتفلیکس) چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

در دنیای امروز ما بسیاری از کارهای ما تحت تاثیر اینترنت قرار گرفته است و ممکن است به شیوه‌ای دیگر انجام شود. کتاب‌ خواندن، ورزش کردن، حتی فیلم دیدن و دنبال کردن سرگرمی هم از طریق فضای آنلاین پیگیری می‌شود. یکی از برنامه‌های معروف دنیای پخش و تماشای فیلم به صورت آنلاین، نتفلیکس است. برای اینکه بدانید نتفلیکس چیست؟ و آشنایی بیشتر با آن در این مطلب با ما همراه شوید.

نتفلیکس چیست؟

تاریخچه نتفلیکس

نتفلیکس یک سرویس استریم و پخش آنلاین ویدئویی است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندها و موارد دیگر را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این سرویس، یک پلتفرم پخش فیلم و ویدئو مبتنی بر حق اشتراک است که به اعضا و کاربران این امکان را می‌دهد نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را در دستگاه‌های خود که متصل به اینترنت هستند، تماشا کنند.

شرکت نتفلیکس با نام کامل Netflix, Inc علاوه ارائه محتوا و سرویس‌دهی‌ای که دارد روی به تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم و سریال هم آورده است و محصولات منحصر خود را از طریق قالب Netflix Originals پخش می‌کند.

این شرکت با بیش از 200 میلیون کاربر امروزه محبوب‌ترین سرویس پخش اشتراکی فیلم و سریال است که از سرویس‌های پخشی مثل آمازون پرایم، اپل تی وی، هولو و … گوی رقابت را دزدیده است.

برای شناخت بیشتر نتفلیکس و اینکه متوجه شویم برنامه نتفلیکس چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ به سراغ تاریخچه نتفلیکس می‌رویم.

تاریخچه نتفلیکس

نتفلیکس چگونه کار می‌کند

نتفلیکس چیست؟ پاسخ به این سوال با شناخت عمومی که امروز از نتفلیکس وجود دارد، نسبت به گذشته تفاوت می‌کند. این شرکت در ابتدا یک سرویس اجاره فیلم و DVD بود که به صورت پستی فعالیت می‌کرد.

این شرکت پخش رسانه و اجاره ویدئو در سال 1997 توسط کارآفرینان آمریکایی رید هستینگز و مارک راندولف تأسیس شد. دفتر مرکزی شرکت در لوس گاتوس، کالیفرنیا است.

در سال 1999 نتفلیکس، با گسترش اینترنت شروع به ارائه خدمات اشتراک آنلاین کرد. مشترکین عناوین فیلم و تلویزیون را از وب سایت نتفلیکس انتخاب کردند. سپس نمایش‌ها به‌صورت دی‌وی‌دی به همراه پاکت‌های برگشتی پیش‌پرداخت از یکی از بیش از 100 مرکز توزیع، برای مشتریان ارسال می‌شد.

 اگرچه مشتریان به طور معمول هر ماه فیلم را با مبلغ ثابتی اجاره می‌کردند، اما تعداد دی‌وی‌دی‌هایی که در هر زمان در اختیار داشتند، براساس برنامه‌های اشتراکشان محدود بود. نتفلیکس ده‌ها هزار عنوان فیلم را در کاتالوگ خود داشت.

در سال‌های 2009 و 2010 نتفلیکس بیشتر خدمات خود را به صورت سرویس استریم ارائه کرد. به طور که تا سال 2016 در بیش از 190 کشور میلیون‌ها بیننده پیدا کرد. در نهایت در سال 2013 این شرکت محصول انحصاری خود تحت عنوان « خانه کاغذی » را تولید کرد.

برای آشنایی با قابلیت‌ها و کاربرد برنامه نتفلیکس و پاسخ کامل‌تر به پرسش «نتفلیکس چیست؟» در ادامه نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم.

تنفلیکس چگونه کار می‌کند؟

قابلیت‌های نتفلیکس

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، محتوای نتفلیکس از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت مثل تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، تبلت و کامپیوتر شخصی، موبایل هوشمند و… قابل پخش برای کاربران است.

مزایای نتفلیکس فقط دارا بودن لیست پخش پیشنهادی با فیلم‌های گسترده و آرشیو کامل فیلم و سریال‌ها نیست. ثبت‌نام در این سایت بسیار راحت است و بسیاری از مناطق دنیا را پوشش می‌دهد، به گونه‌ای که کاربرد برنامه نتفلیکس تغییری نمی‌کند. البته Netflix رایگان نیست و هزینه اشتراک دارد اما می‌توان تا 30 روز به صورت آزمایشی و رایگان از آن استفاده کرد و بعد از گذشت این زمان اکانت را با پرداخت حق اشتراک تمدید کرد.

از طرفی نتفلیکس دارای فیلترهای مناسبی است تا بتوانید فیلم یا فیلم‌های موردنظر و سلیقه خود را پیدا کنید. همچنین با الگوریتم خود در ادامه، فیلم‌های مشابه با سلیقه‌تان به شما پیشنهاد می‌دهد.

نتفلیکس چه قابلیت‌هایی دارد؟

قبل‌تر از این در پاسخ نتفلیکس چیست؟ اشاره کردیم، با وجود سرویس استریم نتفلیکس، کاربران از به همراه داشتن حجم زیادی از DVD و فضای فیزیکی اشغالی توسط آن راحت می‌شوند. همچنین نگه داشتن فیلم و سرویس در دستگاه حافظه در دسترس آن را کاهش می‌دهد، که با نتفلیکس از این دردسرها خلاص می‌شوید.

برخی از امکاناتی که در نتفلکیس به کاربران ارائه می‌شود،به شرح زیر هستند:

همچنین در نتفلیکس محصولات انحصاری‌ای وجود دارد که در قالب بخش NETFLIX ORIGINALS ارائه می‌شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، این مزیت رقابتی نتفلیکس نسبت به رقبا، در واقع تولید خود این شرکت است و فقط در وب‌سایت نتفلیکس می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

چه برنامه‌ها و شبکه‌هایی را می‌توان در نتفلیکس مشاهده کرد؟

برنامه‌ها و شبکه‌های قابل مشاهده در نتفلیکس

نتفلیکس هزاران عنوان فیلم و سریال را بدون محدودیت پخش ارائه می‌کند، به طوری که تعداد آنها به قدری زیاد است که نمی‌توان خیلی از آنها را اینجا نام برد. این سرویس، ماهیانه تعدادی از فیلم‌ها را اضافه و حذف می‌کند.

نتفلیکس محدودیت‌هایی هم دارد، که یکی از آنها همین حذف فیلم‌هایی است که محبوبیت ندارند یا بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست می‌دهند.

اما همچنان دسته‌بندی فیلم‌ها بسیار گسترده است، به طوری که می‌توانید فیلم و سریال‌ها را براساس کشوری که ساخته شده است یا براساس گروه سنی خاصی که در نظر گرفته‌اند، آنها را جستجو کنید.

نکته جالب توجه اینجاست که فیلم‌ها در نتفلکیس به اندازه سریال‌های مشهوری که در آن وجود دارد، مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است. برای شناخت بیشتر از برنامه‌های نتفلکیس تعدادی از آنها را نام می‌بریم.

علاوه بر فیلم‌های اختصاصی، فیلم‌های مشهور دیگری هم در نتفلکیس پخش می‌شوند که برخی از آنها را در زیر آورده‌ایم:

پیشنهادات نتفلیکس چیست؟

پیشنهادات نتفلیکس

یک مورد از کاربرد برنامه نتفلکیس، پیشنهادات جذاب نتفلیکسی است. معمولا وقتی اکانت یا حساب خود در وب‌سایت یا صفحه تماشا می‌روید، نتفلکیس لیستی از فیلم‌هایی که حدس می‌زند برای شما جذاب باشد، جلوی چشم‌تان می‌آورد. مثلا اگر شما علاقه‌مند به فیلم‌های کمیک(کمدی) هستید، نتفلیکس سریعا تعدادی از این فیلم‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

در اصل، این پیشنهادات مجموعه‌ای از الگوریتم‌هایی است که به کمک ماشین لرنینگ(یادگیری) برای تجزیه و تحلیل داده‌های کاربر و رتبه‌بندی فیلم استفاده می‌کنند. برای مؤثرتر کردن آن، نتفلیکس 1300 بخش براساس اولویت‌های مشاهده کاربران راه‌اندازی کرده است و آنها را به صورت پیشنهاد می‌آورد.

در نتیجه، هر زمان که نتفلیکس را روشن می‌کنید، با این کاربرد برنامه نتفلیکس فهرستی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را می‌بینید که متناسب با علایق و سلیقه کاربری شما هستند.

 هنگامی که یک کاربر در نتفلیکس یک حساب کاربری می‌سازد، باید چندین عنوان فیلم را که دوست دارد انتخاب کند. این یک نقطه آغاز برای شروع کار الگوریتم پیشنهادات است. با گذشت زمان و تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بیشتر، سیستم پیشنهادات عادات و ترجیحات شما را یاد می‌گیرد. در نتیجه، پیشنهاداتی که دریافت می‌کنید، بیشتر و دقیق‌تر می‌شوند.

علاوه بر این، سیستم پیشنهادی مورد استفاده نتفلیکس بر آخرین انتخاب‌های هر کاربر تمرکز دارد. بنابراین اگر چند سال پیش به فیلم‌های فانتزی علاقه داشتید، اما اکنون عمدتاً فیلم‌های عاشقانه تماشا می کنید، الگوریتم غالباً چنین عناوینی را پیشنهاد می‌کند.

هدف از این کار این است که به هر کاربر کمک شود فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را پیدا کند و این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد (تخمین زده می شود که این سیستم فقط 90 ثانیه برای آن فرصت دارد). خود سیستم پیشنهادات برای کاربر نامرئی است.

چگونه از محتواهای ارائه شده نتفلیکس باخبر شویم؟

امکان مشاهده‌ی نتفلیکس به صورت آفلاین

به جز توضیحاتی که در نتفلیکس چیست؟ گفته شد، راه‌های دیگری هم برای شناخت اولیه با نتفلکیس وجود دارد. از آنجایی این برنامه تا حد بسیار زیادی معروف و محبوب است، ابزار‌های شناختی دیگر انگار به کار نمی‌آید.

برای آشنایی با فیلم‌های جدیدی که در نتفلکیس منتشر می‌شوند، دو راه داریم. اول اینکه وارد وب سایت نتفلکیس و حساب خود شویم، همه محتواها در آنجا نمایش داده می‌شوند.

راه دوم از وب‌سایت‌های واسطه مثل IMDB، متاکریتیک و… است. IMDBکه با لقب حافظه‌ی هالیوود شهرت دارد، یک پایگاه داده آنلاین است که دربرگیرندهٔ اطلاعات بازیگران، فیلم‌ها، بازی‌های ویدئویی، سریال‌ها و تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌باشد. سیستم این سایت‌ها براساس امتیازدهی و رتبه‌ای که مخاطبین به فیلم‌ها و… می‌دهند، آنها را لیست و دسته‌بندی می‌کند.

آیا امکان مشاهده محتوای نتفلیکس به صورت آفلاین وجود دارد؟

نتفلیکس چیست

یکی از دغدغه‌های مهم کاربرانی که از سرویس‌های استریم استفاده می‌کنند، قابلیت استفاده آفلاین از محتواهای این برنامه‌هاست. این موضوع خصوصا زمانی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد مانند زمانی که در سفر هستید یا هنگامی در مترو می‌خواهید فیلم ببینید و… اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در ایران نیز گاهی شرایط نت خوب نیست یا پهنای باند کاهش می‌یابد، استفاده آفلاین از اپلیکیشن راحت‌تر است. دانلود محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها برای استفاده آفلاین کاربرد برنامه نتفلیکس است. با دانلود فیلم‌ها، می‌توانید در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید یا سرعت اینترنت خوبی در دسترس نیست، از محتوای نتفلیکس به صورت آفلاین بهره ببرید.

استفاده از نتفلیکس در ایران چگونه است؟

استفاده از نتفلیکس در ایران

شاید برای شما سوال پیش بیاید که نتفلیکس در چه کشورهایی دسترسی دارد؟ با توجه به فراگیر شدن سرویس استریم، این سیستم در بیش از 190 کشور دنیا قابل دسترس است. در واقع بهتر است سوال کنیم، به نتفلیکس در چه کشورهایی دسترسی وجود ندارد؟

این اپلیکیشن در کشورهای چین، کره شمالی، ایران، شبه جریزه کریمه، سوریه، روسیه و…. تحریم هستند و قابلیت دسترسی ندارند. بعد از برداشته شدن تحریم شرکت‌های آمریکایی، این امکان به وجود آمد تا کاربران ایرانی هم بتوانند از نتفلیکس استفاده کنند. اما بلافاصله بعد از آن، در اقدامی فوری نتفلیکس نیز همانند یوتیوب و سایر اپلیکیشن‌های پرکاربرد در ایران فیلتر شد تا برای همیشه دسترسی راحت کاربران ایرانی به آن غیرممکن شود.

کاربران ایرانی، با استفاده از وب‌سایت‌های واسطه می‌توانند اکانت تهیه کنند. این شرکت‌ها با پرداخت ریالی شما برایتان اکانت می‌سازند و خودشان حق اشتراک دلاری را می‌پردازند. این بهترین روش برای ساخت اکانت نتفلیکس برای شماست.

میزان مصرف اینترنت هنگام استفاده از نتفلیکس چقدر است؟میزان مصرف اینترنت نتفلیکس

قطعا یکی از مشهورترین برنامه‌های دنیا باید میزان حجم مصرفی اینترنتی زیادی را هم به خود اختصاص دهد. در کل چیزی در حدود 15 درصد از ترافیک اینترنتی دنیا در اختیار نتفلیکس است. اما با کاربرد برنامه نتفلیکس در کیفیت‌های مختلف و تنظیمات دستگاه، میزان حجم مصرفی تغییر می‌کند.

قطعا میزان مصرف دیتا و حجم نت برای هر استریمر و کاربر آنلاین مهم است.بسته به کیفیت ویدیوی دلخواه و موجود، می‌توانید بین چهار گزینه مختلف استفاده از دیتا مصرفی با Netflix یکی را انتخاب کنید. استفاده از حجم اینترنت بین این گزین ها به طور چشمگیری متفاوت است.

این حالت‌ها عبارتند از:

حالت خودکار: این گزینه به طور خودکار تنظیم می‌شود تا بالاترین کیفیت ممکن را بر اساس سرعت اتصال به اینترنت شما ارائه دهد.

کم: کیفیت ویدیو پایین «480p» است و برای هر دستگاه 0.3 گیگابایت در ساعت مصرف می‌کند.

متوسط: کیفیت«720p» برای هر دستگاه 0.7 گیگابایت در ساعت کیفیت استاندارد دریافت می‌کنید.

بالا: «1080p» برای هر دستگاه حداکثر 3 گیگابایت در ساعت وضوح بالا دریافت می‌کنید.

کیفیت فوق العاده بالا: 7 گیگابایت در ساعت برای هر دستگاه مصرف می‌کند.

مقاله مرتبط:”نحوه پخش Netflix با فرمت 4K

اگر کیفیت ویدیو شما را آزار نمی‌دهد، می‌توانید با تنظیم تنظیمات استفاده از داده Netflix روی کم یا متوسط، مقدار زیادی در مصرف داده صرفه‌جویی کنید. در غیر این صورت، انتخاب HD نسبت به Ultra HD می‌تواند به صرفه جویی در مصرف داده شما کمک کند. اما این به نیاز و انتخاب شما برمی‌گردد. اگر کسی هستید که می‌خواهید همه چیز را با بالاترین کیفیت ممکن تماشا کنید، این روش شماست!!

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید،سعی داشتیم در این مقاله پاسخ دقیقی به سوال نتفلیکس چیست؟ به شما عزیزان بدهیم و معرفی کاملی داشته باشیم.

این اپلیکیشن پرمخاطب در سرتاسر دنیا، استفاده از آن محدود به دستگاه خاصی نیست و به راحتی قابل دسترسی است.با ثبت‌نام و دریافت اکانت نتفلکیس، شروع به تماشای فیلم کنید و از آن لذت ببرید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها